pondělí 11. ledna 2016

Co jsou pro mě "dobré štětce" a základní štětcová výbava aneb Štětková preambule

Ahoj kamarádi!

Článek o štětkách byl extra žádaný na všech frontách, tudíž se do něj pustím - dnes ze  tří hledisek. (Tento článek je úvod,  prostě Štětková preambule. Další budou následovat se zaměřením na jednotlivé typy a značky).  

Prvním hlediskem v dnešní preambuli bude nástin, co považuji za "dobrý štětec" já. 
Tím druhým budou mýty o náčiní na aplikaci omítky na obličej. 
Tím třetím bude můj názor na typy štětců, které tvoří základní výbavu. Bez čeho bych se neobešla.


Předesílám, že se nepovažuji za odbornici na štětky, je to kategorie, kde jsem na rozdíl od ostatních kategorií hlavně co do značek nevyzkoušela tolik  (tedy namísto vagónu jen valníček). 

Nadto líčím jen a pouze sebe. 
A jsem laik a laikem zůstanu.  Byť jsem zkušený a poučený laik.


I. DOBRÝ ŠTĚTEC 

Dobrý štětec je pro mě obecně ten, který je tak akorát hustý, je kvalitně složen,  nepelichá, neškrábe, "nerozcapí" se a nerozježí po pár použitích, rychle a dobře se čistí a vydrží léta.  Za skládaný (nikoli střižený) štětec jsem ochotna si připlatit. 

Okruh dále  rozdělím na dva podokruhy - obličej a oči

1) štětce na obličej 

a) na makeup.
Záleží na Vaší preferenci tvaru  (a na konzistenci makeupu).
Osobně používám makeupy tekutější (typu Lancôme Teint Miracle, guerlainský Lingerie de Peau) až zcela tekuté  (typu Vitalumière Aqua od Chanelu).
Mám nejradši kabukáče (do roviny), ani ne tak kvůli efektu jako kvůli rychlosti. Sigma F80 se mi z těchto tvarů osvědčila nejlépe, jak v preciznosti zapracování,  tak i v hustotě a akorát délce vlasu,  tak ve spotřebě produktu, tak i v pocitu příjemna na tváři.
Některé kabuki jsou buď vypelichanci nebo tvrďoši nebo ohebníci jak balerína v záklonu - pak bude výsledek horší a konkrétní makeup za to nemusí moci.
Nemám ráda ploché štětce na makeup - natírám jimi dlouho jak mravenec plot u letiště.  Nepřišla jsem jim na chuť. Mám aktuálně už jen jednoho plošáka, YSL, mám ho x let a nějak ho nemohu najít...

Všimli jste si ale,  že opravdoví makeup artisti typu Lisa Eldridge či "firemní" zahraniční  vizážisté (Dior, YSL, EL atd.) používají výhradně na makeup štětce ploché? Nám laikům a ostatním samozvaným odbornicím zůstávají do našich neumětelských praciček kabukáče. 

Neztotožňuji se se všeobecně omílaným postupem při použití kabuki označovaným jako  "důkladné zapracování". Nemyslím si, že bych si měla kabuki štětkou ojíždět obličej jak rotační bruskou. Nevidím jediný důvod, proč bych si měla takto vytahovat a manuálně dráždit pleť.  Výdrž to podle mého nijak zásadně neprodlouží.  Druhým důvodem je vyšší a rychlejší opotřebení vláken štětce (tlakem). Všeho s mírou.  Já třeba to dělám tak (nikomu to nevnucuji), že nejprve prstem naťupkám makeup na čelo, nos, bradu, vršek a spodek tváří, halabala rozetřu a až pak použiji štětec.  Nějak mi přijde lepší, že se předtím mimo jiné makeup rozehřeje tělesnou teplotou. Víc to svědčí i mojí sušší pleti, pak dobrý makeup nešupinkuje. Nemám pro to žádný "vědecký důvod ", léty šmrdlání se mi to takto jeví nejlepší.

Stiplík je výborný, když vychytáte techniku a hlavně, když konkrétní makeup snese svou strukturou veletoče do airbrush efektu. 

Bezštětková metoda je rovněž fajn. Ušetříte za pokusy omyly s hledáním vhodného náčiní, prsty jsou vždy k dispozici a hlavně na hutné makeupy s vyšším krytím (typu Beyond Perfecting od Clinique) se mi osvědčily nejlépe  (ruce produkt rozehřejí, viz shora). Stejně tak na CC krémy.

Ale obecně - než nekvalitní štětka nebo špatná houbička, to radši ruce.

b) na pudr.
Zde mám nejradši přírodní chlup.  Synťáky takový efekt prostě neudělají. Výjimkou jsou MUFE a jiné na pudr už nepotřebuji hledat. Osobně preferuji na pudr obry, jemné a huňaté (MUFE 130, MUFE 128). Mnou jinak oblíbená sephorácká řada PRO (pudrový má číslo 60) je v tomto typu bohužel pichlavka, není tak dobrý jako jiné štětce z této řady. 

c) na tvářenku.
Mám rozličné tvary, preferuji zkosence. 
Ideální štětec na tvářenku stále hledám. Nejčastěji používám Sephoru Angled natural blush 131 (z bohužel zrušené barevné řady). Mám ho x let, drží a nabere prakticky jakoukoli tvářenku.
Oblíbený MAC 168 je oproti Sephoře hrubší, čímžto dobře nabírá i tvrďochy, leč mohl by být - pro mě - větší. 

d) kontury,  bronzer, rozjasňovač.
Kategorie, v níž mám jednak štětců nejméně a jednak kupodivu, já zoevohejtař, oblíbenou Zoevu (na kontury 109, na rozjasňovač 105). 
Na konturování,  na které ovšem zhusta kašlu a  konturuji tak jednou do týdne maximálně, se mi Zoeva osvědčila, stejně tak sephorácké štětce  (jiného tvaru). Nebronzuji.  A na rozjasňovač se dá použít ledacos - od tulipánku, přes fan brush, spláclý tvářenkáč až po velký All over shadow.  Já to střídám, co mi padne pod ruku.

e) korektor.
Na fajn korektor stačí prsty.  Mám x různých štětců na korektor, nepoužívám je denně a větší využití u mě  naleznou na krémové stíny a krémovopudrové hybridy typu Clarins v kalíšku, Chanel atd.

2) na oči

a) na oční stíny.
Hodně záleží na struktuře, konzistenci, kvalitě,  prášivosti, přepigmentovanosti či naopak nedopigmentovanosti stínů. Já už za ta léta dokážu odhadnout, jaký typ štětce co do velikosti, poskládání vlasu, materiálu a podobně bude asi fungovat, respektive dokážu rychle aspoň eliminovat typy štětců, s nimiž to nepůjde. Jinak to chce zkoušet a nezavrhnout  stíny hned - někdy stačí zvolit jiné či lepší pomůcky  (viz můj článek o "dobrých očních stínech" ZDE a níže bod II.).
b) obočí, linky.
Moc jich nemám, gelové linky vůbec nepěstuji.

II. Štětkomýtus

Viz shora - práce s kabuki (bufferem) na makeup.

Za základní štětkomýtus však považuji neopodstatněné zavržení aplikátorů a opakování této blbinky jako hesla. 

Není tomu tak. Spousta stínů si o aplikátor říká a nejeden aplikátorek, který je součástí paletky, je velmi dobrý  (ty nejlepší mám z guerlainských palet).

Např.na Estyle paletky je aplikátor vynikající, eliminuje drobivost třpytkatých a prášivost shimmerových stínů; ty pak lépe přilnou k oku. Nebo na slisované pigmenty napříč značkami se mi velmi osvědčily.  I zde však platí - vyhodit hnusný molitan a pořídit si něco kvalitního, případně zjistit, zda není použitelný nějaký aplikátor i třeba z jiné palety. 

Nejsme stádečko, tudíž osobní zkušenost je nadevše.  Není nutno vstřebat cizí, byť  stokrát opakovaný názor bez vlastní aktivity.  A to platí ve všech sférách našeho konání - aplikátor na stíny  je fakt jen srandička. Většinou totiž laciná a snadno zapamatovatelná hesla vykřikují ti, co toho nejméně ví.


III. ZÁKLADNÍ VÝBAVA

Mé mladší čtenářky a IG kamarádky na mém Instagramu se mě často ptaly, co si mají typově koupit do začátku. 
Dovolím si použít osnovu z bodu I., ať je to přehledné:

1) štětce na obličej 
a) na makeup: nechcete-li investovat, použijte prsty.  Jde to.
b) na pudr: žádná houbička ani sebekvalitnější labutěnka neudělá takový efekt jako štětec. Zde kupujte.  Nechcete-li investovat do d) (bronzer apod.) , zvolte univerzálnější tvar.
c) na tvářenku: nutný.  A opět - pokud nechcete investovat do d) (rozjasňovač, kontury), zvolte spíše tvar do špičky či kulata, který poslouží i na to. I když zkosencem  (hranou) to jde taky. 
d) kontury, bronzer, rozjasňovač: není nezbytné, lze si pomoci ad b) a c).
e) korektor: prsty jsou taky řešení. Případně si pořiďte takový, který vám bude vyhovovat i na krémové stíny či třeba na bázi pod stíny. 

2) na oči
a) na oční stíny - pořiďte si aspoň: 
- All over shadow - větší placák nejen na celé víčko 
- huňáče na blending  (blending brush, crease)
- malý placák 
- na detaily a zvýraznění,  na spodní linku  (pencil brush, smudge)
- jeden kvalitní aplikátor (pokud nemáte vhodný a použitelný v paletách. Ebelin nebrat).

Další typy jsou nadstavba, budou v jednom z následujících článků.

b) obočí, linky - pokud nelinkujete a na obočí vám stačí tužka či fixační gel,  nepotřebujete.

Všechny kategorie s ukázkami mých nejčastěji používaných štětců zařadím v pokračování štětkosérie.

Dnes fota spíš pro ilustraci, příště detailněji rozeberu jednotlivé vyobrazené štětce (a mnohé další), srovnám i některé shodné typy různých  značek. Uvedu i příklady štětců, které už bych si nekoupila a důvody.

Fňuknu si, které bych chtěla a nemám. Ukážu i tvary, které zas až tak obecně používané nejsou a popíšu, proč je mám v oblibě. 

Rozdělím na tvář a oči. 

Pokud vás zajímá i něco dalšího nebo by vám série vyhovovala jinak, dejte mi vědět do komentářů. Předem říkám, že  jednu jedinou značku nedoporučím, u každé z mnou vyzkoušených jsou přehmaty, někde víc než jinde. 

Děkuji, že mě čtete.

Konec hlášení.
Pusu teta. 

Na makeup: Zoeva 104 Buffer, Sigma F80 (Copper edice) a Sigma Round Kabuki F82
MUFE 122, Sigma 3DHD kolekce (Kabuki na makeup a Precision na korektor a detaily)  
Na tvářenku: Sephora (Flat Blush 42 ze standard kolekce), Lancome a MUFE 156
Na tvářenku (event.kontury, rozjasňovač): Sephora PRO Precision blush 73, Sephora Angled natural blush 131 a MAC 116
Kontury: Zoeva 109 Luxe face paint a Sephora PRO Contour 74
Pudr: Sephora PRO Round powder 60, MUFE 130 a 128
Korektor: Sephora concealer 100, MUFE 230 a Sephora concealer 46
Oční stíny (celé víčko): Sigma Soft focus shader E52, Sephora Must-have powder shadow 60, Zoeva 220 Luxe grand shader a MUFE 144 (MUFE lze i např.na rozjasňovač)
Blending: Sigma Blending E25, Zoeva 227 Luxe soft definer a MAC 217
Aplikátory: Sephora (standard řada) Sponge tip shadow 27, The Body Shop a Yves Rocher
Drobné štětce: Zoeva 223 Petit eye blender, Sephora PRO Precision smudge 29 a Sephora PRO Small shadow 15

24 komentářů:

  1. Mám štětce od Petry lovelyhair a na moje líčení mi stačí. Používám prsty - ráno každá minuta k dobru :) Moc se mi ale líbí štetec MUFE 130! Ten je!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mufík 130 je ňuňan. PLH nemám, nezaujalo, neplánuji.

      Vymazat
  2. Ty jo, jsem štetcový analfabet, takže tento článek je skoro jako čtení návodu na infračervený urychlovač. Dík :-)

    O všem? Ovšem!

    OdpovědětVymazat
  3. Zajimavy clanek :) pro sve domaci pouziti mam Real techniques na oblicej, H&M na oci a jsem spokojena. V nouzi, krome pudru, zvladnu prsty vse. Do budoucnu bych si chtela poridit jednu sadu. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já už do budoucna sady kupovat nebudu. Vždycky v nich byly nějaké shitovky. Už si budu dokupovat solitéry.

      Vymazat
  4. Pokusy a omyly jsem časem přišla na to, že makeup na mě vypadá nejlépe, když jej nanesu a zapracuji prsty. Díky za přínosný článek :-).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky. Jj, někdy prsty odvedou lepší práci než x štětek.

      Vymazat
  5. Skvělý článěk, rozhodně se těším na pokračování (všechna včetně fňukání :-D). A moc by mě zajímal tvůj názor jaký štětec se ti osvědčil na jaký druh stínů

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Baru, dík, pokusím se nějak srozumitelně a stručně.

      Vymazat
  6. Pěkný článek. Chtěla jsem se zeptat, protoze pro sebe shanim stetec na pudr, tak jak pises ze synteticke neudelaj tu praci tak skvele jako stetce z prirodnich stetin a pak zminujes dva synteticke oblibence od MUFE, tak ty od mufe jsou vyjimky a udelaji tu sluzbu/efekt jako ty prirodní? Díky

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tento komentář byl odstraněn autorem.

      Vymazat
    2. Ano a mně tam vypadla věta. Píšu na mobilu, publikuji přes ntb, jak finalně upravuji text (i graficky ), z neznámých důvodů občas sem tam něco mizí. Už vráceno do textu.

      Vymazat
  7. Těším se na pokračování,Doplním co bych ráda. Děkuji D.

    OdpovědětVymazat
  8. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  9. Super článek, diky za něj. Sigma štětce na make-up, Mufe 130 na pudr a Sephora Profi štětce na oči také miluju. Těším se na další články:)

    OdpovědětVymazat
  10. Super článek! Ploché štětce taky moc nemusím, pár jich mám, ale kabuki je prostě nejlepší. A jenom prsty taky moc nepoužívám, štětcem je to vždycky lepší :)

    OdpovědětVymazat