Ahoj kamarádi!
V jednom z předchozích článků jsem se věnovala "dobrým rtěnkám" z mého subjektivního pohledu a mým kritériím při jejich nákupu, dnes se z obdobného hlediska budu věnovat očním stínům, a to pudrovým stínům (ve všech finiších), které v mé sbírce (a asi i v mnoha vašich sbírkách) převažují.
Ponechám tedy stranou krémové produkty, slisované pigmenty, stíny v tužkách, tekuté produkty a podobně.
Tématu jsem se průběžně věnovala na svém Instagramu , dnes si tedy dovolím určité shrnutí.
I. BALENÍ
Jakkoli se to může zdát podružné, uživatelsky příjemné balení považuji za dost důležitý faktor.
Balení musí být dostatečně pevné - bez ohledu na použitý materiál. Potřebuji rovněž možnost snadné manipulace při otvírání i zavírání (balení zralá na páčidlo nebrat, stejně tak se vyhýbám otvíracímu systému, při němž je v ohrožení v lepším případě lak na nehty, v horším nehet sám).
Preferuji balení, která neváží jak dvě cihly (odpouštím gerlénským šestkám i milované Energy noir od Tarte).
Balení musí být dostatečně pevné - bez ohledu na použitý materiál. Potřebuji rovněž možnost snadné manipulace při otvírání i zavírání (balení zralá na páčidlo nebrat, stejně tak se vyhýbám otvíracímu systému, při němž je v ohrožení v lepším případě lak na nehty, v horším nehet sám).
Preferuji balení, která neváží jak dvě cihly (odpouštím gerlénským šestkám i milované Energy noir od Tarte).
Vizuální stránka obalu je věcí osobního vkusu a ochoty příplatku za značku. Jsem ženská marnivá, tudíž bez mučení doznávám, že potěchu pro oko uvítám.
II. KONZISTENCE PUDROVÝCH STÍNŮ, APLIKACE A ROZTÍRATELNOST
Nikdy se při nákupu neřídím pouze nabráním na prst. Nosím příruční štětec.
Jak bude blíže zmíněno u odstavce o pigmentaci, je až pošetilé řídit se při výběru stínů pouhým swatchováním na ruce.
Swatch je jen pomocné hledisko, hodí se pro zjištění odstínu a jeho podtónu a je určitým vodítkem pro strukturu výrobku. Pro pigmentaci je vodítkem zhusta zavádějícím.
Přílišná "máslovitost" (to slovo se mi protiví) rovněž bývá někdy na škodu. Zejména při použití nevhodného štětce si můžete poničit povrch stínu. Zároveň mohou odpadávat při neopatrné aplikaci i celé kusy.
Přílišná suchost mnohdy značí následnou extrémní prášivost.
Obecně mi sušší stíny nevadí, pokud nepráší a pokud dobře přilnou.
Hledisko snadné roztíratelnosti - ovšem bez ztráty intenzity - je pro mě extrémně důležité, a to hlavně z ryze praktického důvodu: ráno spěchám a nemám čas ani náladu se crcat s přechody nad míru přiměřenou poměrům. Pokud někdo tvrdí, že se zaobírá samotným roztíráním přechodů několik minut, pak má buď nekvalitní stíny nebo nekvalitní či nevhodný štětec nebo obojí.
Jak bude blíže zmíněno u odstavce o pigmentaci, je až pošetilé řídit se při výběru stínů pouhým swatchováním na ruce.
Swatch je jen pomocné hledisko, hodí se pro zjištění odstínu a jeho podtónu a je určitým vodítkem pro strukturu výrobku. Pro pigmentaci je vodítkem zhusta zavádějícím.
Přílišná "máslovitost" (to slovo se mi protiví) rovněž bývá někdy na škodu. Zejména při použití nevhodného štětce si můžete poničit povrch stínu. Zároveň mohou odpadávat při neopatrné aplikaci i celé kusy.
Přílišná suchost mnohdy značí následnou extrémní prášivost.
Obecně mi sušší stíny nevadí, pokud nepráší a pokud dobře přilnou.
Hledisko snadné roztíratelnosti - ovšem bez ztráty intenzity - je pro mě extrémně důležité, a to hlavně z ryze praktického důvodu: ráno spěchám a nemám čas ani náladu se crcat s přechody nad míru přiměřenou poměrům. Pokud někdo tvrdí, že se zaobírá samotným roztíráním přechodů několik minut, pak má buď nekvalitní stíny nebo nekvalitní či nevhodný štětec nebo obojí.
III. VÝDRŽ
Mám to štěstí, že mi obecně vše drží dobře. Nemám mastná víčka a vystačím si s korektorem jako podkladem, mohu bázi povětšinou vynechat.
Ba naopak, někdy je báze na škodu, protože pokud příliš přilne či vytvoří až zaschlý povrch, hůře se mi stínuje.
Pokud nezapomenu, vždy však celkový hotový makeup přestříknu fixátorem.
Často dávám na korektor základní matný tělový stín přes celý oční prostor pro sjednocení barvy a pro snazší nanášení a rozetření stínů barevných.
Ba naopak, někdy je báze na škodu, protože pokud příliš přilne či vytvoří až zaschlý povrch, hůře se mi stínuje.
Pokud nezapomenu, vždy však celkový hotový makeup přestříknu fixátorem.
Často dávám na korektor základní matný tělový stín přes celý oční prostor pro sjednocení barvy a pro snazší nanášení a rozetření stínů barevných.
Vzhledem ke své práci, kvůli níž jsem z domu průměrně 13 hodin, je výdrž jedním z nejpodstatnějších hledisek mého hodnocení stínů.
Výdrží nemyslím jen neslévání, ale i zachování intenzity.
Výdrží nemyslím jen neslévání, ale i zachování intenzity.
Jasně, i v kanceláři mám poměrně obsáhlý šminkoarsenál, leč během dne jsem ochotna akorát kdykoli přetřít rtěnku (to mi neva), jednou přepudrovat nos a ohledně stínů obnovit maximálně světlý pod obočím (abych nevypadala tak unaveně, jak jsem ve skutečnosti :)).
IV. PIGMENTACE
Zpropadené a virálně šířené zaklínadlo.
Přeceňování pigmentace a posuzování stínů podle swatchů na ruce už jsem mnohokrát zmínila na svém Instagramu.
Za prvé je "technika" nanesení na ruku zcela odlišná od techniky nanesení na oko. Není přeci totéž aplikace na víčko štětcem či jinou pomůckou jako kroužení či šmrdlání prstem ve stínu a poté jeho přenos na ruku pomocí tlaku.
Přehnaná pigmentace mnohdy znamená drobivost, opadavost.
Raději budu mít stíny méně pigmentované, ale přesto kvalitní, které jdou snadno vrstvit.
Nadto nad nižší pigmentací můžeme skoro vždy vyzrát, např. použitím krémového stínu či tužky jako podkladu pro zvýraznění barvy či použitím fixačního spreje přímo na štětec (ačkoli já osobně to nepreferuji, nicméně pomoci si takto lze).
Shrnuji tedy, že samozřejmě pigmentace svůj význam má, ale její vyzdvihování jako stěžejního ukazatele je podle mého názoru mýtus.
Přeceňování pigmentace a posuzování stínů podle swatchů na ruce už jsem mnohokrát zmínila na svém Instagramu.
Za prvé je "technika" nanesení na ruku zcela odlišná od techniky nanesení na oko. Není přeci totéž aplikace na víčko štětcem či jinou pomůckou jako kroužení či šmrdlání prstem ve stínu a poté jeho přenos na ruku pomocí tlaku.
Přehnaná pigmentace mnohdy znamená drobivost, opadavost.
Raději budu mít stíny méně pigmentované, ale přesto kvalitní, které jdou snadno vrstvit.
Nadto nad nižší pigmentací můžeme skoro vždy vyzrát, např. použitím krémového stínu či tužky jako podkladu pro zvýraznění barvy či použitím fixačního spreje přímo na štětec (ačkoli já osobně to nepreferuji, nicméně pomoci si takto lze).
Shrnuji tedy, že samozřejmě pigmentace svůj význam má, ale její vyzdvihování jako stěžejního ukazatele je podle mého názoru mýtus.
V. PRÁŠIVOST
Pokud stíny přiměřeně práší při nabrání na štětec a při přenosu na oko už ne, vlastně mi to nevadí.
Pokud stíny práší v jakž takž nižších mezích i při přenosu na oko, lze si pomoci např. fixátorem makeupu stříknutým přímo na štětec.
Střední a vysokou prášivost nesnáším.
Dalším mýtem je, že matné stíny práší vždy. Není tomu tak, v mojí sbírce jsou i neprašné matovky.
VI. POUŽITÉ NÁČINÍ
Pokud stíny přiměřeně práší při nabrání na štětec a při přenosu na oko už ne, vlastně mi to nevadí.
Pokud stíny práší v jakž takž nižších mezích i při přenosu na oko, lze si pomoci např. fixátorem makeupu stříknutým přímo na štětec.
Střední a vysokou prášivost nesnáším.
Dalším mýtem je, že matné stíny práší vždy. Není tomu tak, v mojí sbírce jsou i neprašné matovky.
VI. POUŽITÉ NÁČINÍ
Není štětka jako štětka, přátelé...
Kvalitní a vhodně zvolený štětec může být jazýčkem na vahách úspěchu.
Obě tato kritéria musí být ruku v ruce, tedy jak kvalita, tak vhodnost na tu kterou konkrétní konzistenci. Kvalitní nerovná se drahý, bohužel má zkušenost je taková, že převážně se nedá koupit dobrý štětec za málo peněz. V tomto případě se investice vyplatí. Dobrý štětec totiž dokáže "vytáhnout" z průměrných stínů maximum a naopak.
Dám dva konkrétní případy, obě k tíži všeobecně vychvalované a oblíbené Zoevy (konkrétně štětců z řady Rose Gold na oči).
Moje milovaná ysl paleta Tuxedo ani vskutku geniální Marečkovy sedmičky (Marc Jacobs) si s nimi nerozumí.
U ysl Zoeva působí jako rozmetadlo třpytek (což po aplikaci může způsobit opadávání a není to chyba stínů, protože s jinými štětci se to neděje ani trošku).
U MJ se Zoeva chová jako opilý zemědělec s rýčem. Přičítám to rozježenosti chlupu, který rozbrázdí povrch stínu jak rolba za úsvitu, což u tak jemných měkkých stínů, jako jsou ty Marečkovy, způsobí nejen poničení jejich povrchu, ale pochopitelně i horší manipulaci.
(Abych tu Zoevu jen nehejtovala - základní černá řada je lepší. A vcelku jsou ucházející jejich větší štětce. Na makeup, na rozjasňovač. Ovšem zkosený tvářenkový doporučit nemohu).
VII. ORIGINALITA
Kdo mě trochu znáte, víte, že jsem zarytým odpůrcem kopírování, napodobování a fejkování.
Nesmlouvavým odpůrcem. Nemám žádnou omluvu pro parazitování na jiném, na matení běžného spotřebitele.
Mám alergii na slovo "inspirace" hojně používané jako alibi a táhnoucí se jako mor celým Instagramem.
Dále mám alergii na ohánění se argumentem, že drahé značky jsou pro zbohatlíky. To je útočení na nízké pudy. Na nenávist a závist.
Existují velmi dobré originální produkty za dobrou či dokonce nízkou cenu.
Každý nechť se svými penězi naloží po svém. Někdo si koupí desatery hodinky, někdo devadesátou Pandoru, někdo drahé lyže. Já šminky.
Toto je téma na celou knihu, leč originalitu jako důležitý faktor při nákupu tu uvést musím. Pro mě je to vlastně bod jedna, respektive bod nula, bod naprostého základu - nic než originální produkt nekoupím (jakéhokoli druhu).
VII. ORIGINALITA
Kdo mě trochu znáte, víte, že jsem zarytým odpůrcem kopírování, napodobování a fejkování.
Nesmlouvavým odpůrcem. Nemám žádnou omluvu pro parazitování na jiném, na matení běžného spotřebitele.
Mám alergii na slovo "inspirace" hojně používané jako alibi a táhnoucí se jako mor celým Instagramem.
Dále mám alergii na ohánění se argumentem, že drahé značky jsou pro zbohatlíky. To je útočení na nízké pudy. Na nenávist a závist.
Existují velmi dobré originální produkty za dobrou či dokonce nízkou cenu.
Každý nechť se svými penězi naloží po svém. Někdo si koupí desatery hodinky, někdo devadesátou Pandoru, někdo drahé lyže. Já šminky.
Toto je téma na celou knihu, leč originalitu jako důležitý faktor při nákupu tu uvést musím. Pro mě je to vlastně bod jedna, respektive bod nula, bod naprostého základu - nic než originální produkt nekoupím (jakéhokoli druhu).
VIII. ZÁVĚR
Až na výše uvedené příklady (jen pro ilustraci) úmyslně nejmenuji značky a jednotlivé palety či mono stíny, článek je koncipován obdobně jako ten o rtěnkách v obecném duchu jakožto úvodní.
Jednotlivým oblíbencům a výtržníkům se budu věnovat v budoucnu.
Děkuji, že mě čtete.
Konec hlášení.
Pusu teta.
P. S. Fotka je ilustrativní, pořád jsem čekala - marně - na nějaké světlo. Takže jsem vykradla svůj vlastní Instagram :).
Zhora zleva: Guerlain, dále pak zanedbatelná část mojí sbírky:), Rouge Bunny Rouge, dole MAC, RBR, Too Faced, Clinique, Too Faced a na poslední fotce limitka Le Rouge od EL |
Hezky a zajimavy clanek :) jelikoz se licim velmi jemne a s vydrzi problem nemam, jsem nadmiru spokojena s levnymi stiny z drogerie, popr. Sleek. V budoucnu bych si rada poridila kvalitnější paletku.
OdpovědětVymazatDěkuji. Slíkačka mi opadávala, věnovala jsem ji kamarádce sběratelce.
VymazatS mnohým sa stotožňujem. Na čo mi je mega pigmentovaný tieň keď ho mám následne problém rozmazať na oku a vyzerá to potom ako monokel. Rovnako súhlasím s tým že základom je mnohokrát správny štetec - ja mám tiež jeden od Sigmy ale je trochu jemnejší a nie každý tieň mi uspokojivo naberie. Pri takých tieňoch sa mi napr. viac osvedčil obyčajný Ebelin (fialovo-ružová rada - už asi k nedostaniu). Takže u mňa ani drahší štetec nemusí uspieť u všetkých tieňov.
OdpovědětVymazatJe to tak. Obecně drahé neznamená vynikající. U štětců bohužel levných dobrých mám ale málo.
VymazatMarti hezky článek. Prašnost stínů hlavně matných, kterými já osobně hlavně stinuji, je podle mě normální. Protože z logiky věci,když chlupatým štětcem hrabnu do paletky, vždy tam po štětci stopa zůstane,takže jak uvádíš mírná prašnost v paletce je zcela normální.
OdpovědětVymazatDěkuji. Btw v Pretty easy palette od Clinique nepráší ani matné.
VymazatJasně,určitě takové jsou. Spis jsem tím chtěla naznačit,že prašnost když není přehnaná tak se z toho také dela nafouknutá bublina. Ježíši ono to malinko prasi,tak pryč s tím 😄 Víš jak to Marti myslím, ne? 😘
VymazatSkvělý článek! A moc by se mi líbil nějaký o oblíbených štětkách včetně toho jakou na co a tak...pár štětců mám, myslím že i dobrých ale u žádného jsem si ještě neřekla "tak to je ono" :-(
OdpovědětVymazatBaru, děkuju. Jj, štětky chystám. Nejdřív asi typově jako nepostradatelné druhy. Poté značky.
VymazatTake bych uvitala nejaky clanek o stetcich,hlavne tech na oci :)
OdpovědětVymazatBude, chystám.
VymazatMarti, opět skvělý článek! Zaujal mě hlavně bod VI, plánuješ nějaký článek o svých zkušenostech se štětkami? Kterou na co, jak oči, tak obličej... myslím, že by hodně z nás takový článek uvítalo :)
OdpovědětVymazatTento komentář byl odstraněn autorem.
OdpovědětVymazatMoc děkuji. Ano, mám v plánu.
VymazatMoc hezký článek. Všechny poznatky vycházejí z uživatelské zkusenosti, k tomu rozumný člověk dojde. Taky stále častěji zjišťuji, že zaklínat se jen pigmentací a maslovitostí je nesmysl. Navíc hodně mastné stíny umí strašné věci na mastných víčkách.
OdpovědětVymazatA použitý štětec dělá hrozně moc.
Je fakt, že s levným či méně kvalitním stínem a nekvalitním štětcem se dokáže člověk s šikovnýma rukama taky nalíčit krásně. Ale dá to strašně moc práce. Čím dál raději si tu práci usnadním kvalitou a mám z výsledků radost. :)
Děkuji. A souhlasím!
VymazatTento komentář byl odstraněn autorem.
OdpovědětVymazatAhoj Martinko, super článek! Já teď nade vše miluji stíny Naked Basic, protože je to s nimi opravdu rychlovka a mají úžasnou konzistenci. Pěkný večer
OdpovědětVymazatNaked Basics mám ráda obě verze, kupodivu až skoro nekriticky, ptz k jiným UD stínům nemám tak juchací postoj, jako je v kraji zvykem. A moc děkuji!
VymazatAhoj Marti, dekuji za velice prinosny clanek, jsem rada, ze se na ceske blogosfere najde kvalitni boric mytu a polopravd. Moc ti fandim :)
OdpovědětVymazatVelice děkuji, mám radost.
VymazatMarti když píšeš, že nejdřív aplikuješ (někdy) na celé víčko neutrální stín a pak stínuješ a líp se ti jakoby blendí, já mám s tímto problém. Přijde mi, když to takto dělám, že zase stíny jakoby nepřilnou k víčku tak, jako když s nimi pracuji rovnou. Je to prostě pudrový produkt na pudrový a nedocílím výsledku. I když zase když aplikuji přímo na víčko, hůř se blendí. Tak nevím, co je lepší.
OdpovědětVymazatPéťo, já jsem ale suška. Stará suška. Neutrál potřebuju na sjednocení povrchu, kterej už je profesor Hrbolek.
VymazatSkvělý článek! Naprostý souhlas, a paletka Clinique je skvělá ♥ Těším se na články o konkrétních značkách i o štětcích :))
OdpovědětVymazatBaru, děkuju
VymazatSkvělý článek Marti, konečně někdo uvedl mýty o stínech na pravou míru. Myslím, že pro většinu z nás je tento článek velmi přínosný.
OdpovědětVymazatAdri, díky
VymazatPerfektní článek, dříve jsem také byla ta co po naswatchování na ruku juchala a ochala jaký skvělý stíny má... jaký můj údiv, když mě nebavily vlastně vůbec používat, protože při nanášení na oko byly víceméně tragické. P.S. Ráda bych stejně znala tvou sbírku resp. nějaké to doporučení na fajn paletky. :) A článek o štětcích bych také uvítala, ne že ne. Zoevu jsem moc chtěla a v poslední době se mi zdá, že čtu právě spíš kritiku. Takže jedině možná nekupovat sadu, ale kupovat po kusech... chm, nevím.
OdpovědětVymazatDíky. Zoevu po kusech, ušetří se na zbytečnostech. Můj názor.
VymazatJak já mám tyto články ráda! Přínosné a vtipně psané recenze😊
OdpovědětVymazatMoc děkuji, Péťo
VymazatKrásný večer, na článek o štětcích a tvých nezbytných štětkách i značkách se moc těším.Se stínama se ztotožňuju raději dvakrát přidám, než pak působit jako po setkání s Tisonem. Hlavně fialová a modrá se zelenou to umí.
OdpovědětVymazatTento komentář byl odstraněn autorem.
OdpovědětVymazatBylo to tu dvojitě. Omlouvám se.
VymazatTento komentář byl odstraněn autorem.
VymazatSkvělý článek a se vším souhlasím :) Paleta od Inglotu na deset nebo kolik stínů váží snad metrák :D :D A v poslední době mi začínají být čím dál sympatičtější stíny, kde není přepálená pigmentace (asi v dobrém smyslu slova stárnu :) No a jsem ráda, že píšeš, že Tuxedo nemusí nutně prášit, po článku u Sobi jsem měla dost obavy a dostanu ji až pod stromeček, tak se modlím, aby se s mýma štětcema snášela :)
OdpovědětVymazatDěkuji a dej vědět, jestli se s Tuxedem kamarádíte :)
VymazatMarti, děkuju za perfektní shrnutí! Já mám u mnoha stínů problém, že na mě zoxidují či co, takže za pár hodin mám na víčku 50 odstínů šedi, ať jsem se ráno snažila jakkoli (MAC a Dior trojpaletka byli největší výtržníci). Asi nějaká chyba v matrixu, protože nevím o nikom, kdo by si stěžoval na totéž.
OdpovědětVymazatTo slyším prvně. Zkus nejdřív přes celé víčko až k obočí jeden neutrální pleťový, pak stínuj a přestříkni fixátorem. Střílím od boku, ale snazší stínování na podkladu z neutrálu a následně fixace by mohly pomoci k udržení barev.
VymazatSuper článek. Zhltla jsem ho jedním dechem!
OdpovědětVymazatKristy, mockrát děkuji!
Vymazatpřed rokem a půl jsem si pořídila fialovou Clarins Ombre Minerale 4 Colours, neuměla se s ní namalovat ... jak já jsem nadávala. A pak jsem si pořídila hned 2 paletky Sleek, ze který jsem byla nejdříve nadšená ... postupem času mě přestalo bavit si oprašovat líce a hlavně mě z nich pálily oči (myslím, že v důsledku extrémní prášivosti, se mi hodně stínu dostalo přímo do oka) ... jak ráda jsem se vrátila ke své (teď už oblíbené) kleránsce ;-)
OdpovědětVymazatVidíš a já se s minerálními Clarins nemohu dobře sžít. Mám ale jen jednu paletu. Sleek nemohu vůbec a je z domu.
Vymazatmusela jsem setřít neee jednu, ale hned více vrstev a myslím, že jsem změnila i štětec, teď ji miluju ;-)
Vymazatjo a stála mě "jen" 450 Kč
Vymazat