úterý 1. března 2016

Prapodivný způsob podnikání v kosmetice

Ahoj kamarádi!

Ačkoli jsem u minulého článku (zdrbnutí štětců) slibovala, že příští článek bude veselejší, tak nebude. 

Nějakou dobu pozoruji opravdu škodlivý trend v podnikání s kosmetickými produkty na území ČR.

Nechám dnes stranou kopírování a parazitování na pověsti, celkově tedy nekalou soutěž mezi dvěma či více podnikatelskými subjekty navzájem (byť jsem militantní odpůrce těchto praktik a šiji do toho neustále, však jsem si za to vysloužila pár blokací :)), dnes se soustředím na vztah podnikatel  (nebo domnělý podnikatel) a spotřebitel - koncový zákazník (nakupující pro osobní potřebu).

V našem státě a v celé EU platí nespočet omezení, nařízení, příkazů týkajících se spotřebitelských práv  (která jsou zhusta nepotřebná, nelogická, přebujelá a zatěžující subjekt na straně prodávajícího nad míru nutné ochrany "slabšího" subjektu). Můžeme si myslet třeba i něco hodně nelichotivého v silně negativně zabarveném slovním spojení, ale jsme toho součástí,  pravidla platí a na změny máme volby.  Nic lepšího lidstvo dosud nevynalezlo. 

I přes bambilion direktiv stále bují čecháčkovská snaha vše ošulit, vyšmelit, přicmrdávat na cizím úspěchu a dobrém jménu. 

V kosmetickém i jiném světě zaměřeném na spotřební zboží  existují zavedené prodejní postupy, standardní a smluvně podchycené způsoby distribuce. Nechci tady obtěžovat pingpongem  s paragrafy ani odbornou terminologií, říkejme tomu pro zkratku například oficiální distributorství či výhradní zastoupení anebo úplně zjednodušeně "povolení k prodeji na určitém území".
To znamená, že zboží určené k prodeji koncovému zákazníkovi se k němu dostane oficiální cestou prostřednictvím buď přímo výrobce či smluvního distributora anebo dojednanou prodejní sítí.
Jen tak má koncový zákazník jistotu (nebo alespoň minimalizované pochybnosti) jak originálu, tak i neprošlého zboží. A u kosmetiky obzvláště důležité hledisko zdravotní nezávadnosti.

Speciální obludností je podnikání v prodeji samostatně neprodejných vzorků. Takové ty produkty z taštiček, které jsou dárkem k nákupu či součástí zvýhodněných setů (například vánočních apod.).

Je-li na něčem nápis Not for individual sale, je to jednoduše nezpůsobilé k prodeji samostatně.
Byť bude tvrzeno, s bůhvíjakou je to slevou.  Slevou z čeho?  A kde se to zboží vzalo? Jak k tomu ty firmy přijdou,  k takovému snižování hodnoty značky, k takovému pokoutničení.
Zboží tohoto typu prostě od oficiálních distributorů nepochází.

Z hlediska ochrany spotřebitele je s největší pravděpodobností zboží vadné z titulu vad v dokladech.  A bylo by to na debatu o klamavosti. Rovněž není ani za mák záruky pravosti zboží, jeho správného skladování, jeho doby použitelnosti.
  
Osobně jsem nikdy žádnou újmu jako spotřebitel tohoto typu neutrpěla - já u takových obchodníků nenakupuji. A nebudu. Tečka.

I kdyby stokrát měli živnostenské oprávnění nebo byli obchodní korporací, platili daně, zdravotní i sociální pojištění.  Protože prodávají něco, co se prodat prostě nedá.
Tohle je ovšem věcí poškozených firem ve smyslu nároků na náhradu škody a podobně  a České obchodní inspekce ve smyslu ochrany koncového zákazníka.

Doufám, že si rozumíme v tom, že tento článek necílí například na to, když kamarádka kamarádce přiveze třeba paletu ze zahraničí.
To je něco úplně jiného, to je společenská úsluha, přátelská výpomoc. Nikdo nemá postavení ani podnikatele a ani spotřebitele (což ovšem neplatí v případě, kdy se tak děje opakovaně, soustavně, ve velkém a s nějakou tou, třeba i malinkou, přirážtičkou. Přirážtička je totiž zisk. To už vykazuje znaky podnikání ve smyslu jeho definice a "dovozce" či "zprostředkovatel dovozu" podléhá živnostenskému zákonu se všemi z toho plynoucími důsledky.  A toto se tu děje taky. Taky to není ok, ale je to bokem zaměření tohoto článku). 

Více než čtvrtstoletí od změny režimu a my si stále nevážíme cizího majetku, cizí práce, cizího úsilí, cizího know how, cizích investovaných prostředků. A navíc si nejspíš nevážíme ani sebe - jinak bychom vlastní prostředky investovali s větší obezřetností. Je mi z toho poněkud úzko.

Můžete namítnout, že o nic nejde, nějaké nepodstatné šminky, tak co.  Jenže ono to platí obecně, bez ohledu na typ sortimentu a jeho zbytnost. 

I když ohlédnu od skutečnosti, že na jednání popsaná výše dopadá shluk paragrafů a že jsem prostě deformována svou prací, tak i kdybych byla posunovačem na dráze, věděla bych,  že  je to neslušné a nemorální.

Prosím, zvažte vždy pečlivě, za co a komu dáváte své peníze.
Nenechte se zmanipulovat různými beauty videíčky propagujícími tyto postupy a berte s rezervou recenze na takové produkty, vždyť se ani neví, odkud se vzaly. 

A teď už fakt slibuji, že příští článek bude veselejší. 

Jak na to koukáte vy?

Chápu, že to může být pro někoho poměrně kontroverze.  Mně jsou ale blokace od přišlápnutých kuřích ok srdečně šumák. 

Děkuji, že mě čtete.

Konec hlášení.
Pusu teta 

33 komentářů:

  1. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  2. Souhlas! Je to hnus velebnosti. Nedávno jsem koupala na jedno video, kde youtuberka odkazuje, kde se dá HE kosmetika koupit, tak jsem to šla omrknout a je toho plné aukro, vinted apod.!!! Já teda už na škole a i teď na mateřský si raději na dražší produkt počkám až si našetřím a půjdu si ho koupit do butiku či parfumerky než podpořit tyhle prodeje....

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já už o tom psala v článku Co pro mě znamená HE - mimo jiné to, že je to nadstandard a zasluhuje si úctu i ve smyslu nákupního postupu. Jinak se z luxusu stane zaprasenej sekáč. Nic proti sekáčům :).

      Vymazat
    2. :-) BTW: miluju ten pocit, když jdu domů s taštičkou!

      Vymazat
    3. Je to tak! To k tomu patří.

      Vymazat
  3. Kde není žalobce, není soudce... Tohle se u nás prostě bude dít dál, evidentně takové zboží své kupce má. Nedávno na mě na Vinted vyskočily miniatury EL rozdáváné zdarma za naprosto strašnou cenu, ale věřím, že se prodaly... Bára

    OdpovědětVymazat
  4. Potencionálního žalobce jsem informovala. Pak už je to na jeho úvaze.

    OdpovědětVymazat
  5. Co dodat, výstižně napsáno, díky :) A ta rtěnka ti fakt sekne!!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dík moc. To je guerlainský lesk Gloss d'Enfer z loňské vánoční LE. Dostala jsem ho od S0bi.

      Vymazat
  6. Marti, skvěle napsáno a naprosto souhlasím. Jsem na mateřské a radši si na nějakou HE věc našetřím, než jí koupit bůhvíkde a pak se bát, co mi vlastně vůbec přijde. Nedávno jsem koukala na video, kde jedna docela známá česká youtuberka říká - a snad dokonce se tím i chlubí, jak je vlastně "šikovná" - že ona si tyhle dražší značky kupuje jedině na Vinted, Aukro a podobných a nikdy by za to peníze v kamenném obchodě nedala ... a stačí jí kupovat ty jen ty "neprodejný" miniatury atd atd ... a tak jako z toho vyplynulo, že kdo za to ty peníze dá, je vlastně úplně divnej ... a to je jako co proboha??? Kdyby jí bylo dvacet, tak si řeknu, že je "mladá a blbá" :-(

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já se budu opakovat, ale HE si zaslouží i odpovídající prodejní prostředí. Než HE rtěnku takto, to radši třeba rtěnku Maybellinne z čisté a uklizené drogerky. Btw mám ráda Maybellinne rtěnky :).

      Vymazat
  7. Mě by hlavně zajímalo, kde to ti prodejci berou, když to není zrovna přeprodej fejků z Číny.

    OdpovědětVymazat
  8. Znám jednu fb skupinu,kde se to těmito produkty jen hemží.Bohužel je tam mnoho žen,co u paní nakupujou. Mě osobně je i protivné nakupování hory kosmetiky a následné prodání po prvním použití a to třeba o 100-200 kč levněji než ke běžná prodejní cena,ale nikdo se nazamýšlí nad tím,že dotyčná měla třeba na věc slevu,výhodný nákup apod. a vlastně na tom vydělává. Zdá se mi,že to dělá jedna osoba známá na IG a proto jsem jí dala unfl,protože tomu už nadále nehodlám přihlížet. A tak dostávám unf dost často a to právě kvůli pravdě a upřímnosti. Osobu pak bloknu a jdu dál,se z toho.... ;-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vím, kterou skupinu myslíš. Přeprodej neprodejných vzorků (čert ví odkud) za vydatné propagace některých blogerek. To není v pořádku.

      Vymazat
    2. Ano,hlavně jedna ti leze hezky do zadku,kydá špínu na jinou,že propaguje firmy co vyrábí napodobeniny a faky a přitom sama od tý firmy dostává produkty,které vychvaluje,včetně napodobenin,které chválí taky,ale na jinou ukazuje prstem a vyřvává "Jak se stydí za jiné blogerky!". Fakt hnus!

      Vymazat
  9. Ahoj Marti, opět článek na jedničku, ztotožňuji se s ním do posledního puntíku. Nemyslím si ani, že by byl nějak kontroverzní, naopak vítám odvahu nazývat věci pravým jménem. Bohužel těm tzv. prodejcům nahrává dle mého i fakt, že se poslední dobou více než kdy jindy rozšířil trend megalomanství, každý/každá chce všechno a hned, bez ohledu na finanční možnosti. Právě proto je pak některým docela "buřt", zda si značka zaslouží určitou úroveň při propagaci a prodeji, to neřeší, navíc jsou spokojeni, jak super výhodný nákup to byl...nekonečný příběh a začarovaný kruh. Přeji i tak hezký den a moc ti to sluší:-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji moc. Ohledně megalomanství se zdržím hlasování, páč jsem neskutečný šminkohrabač :)).

      Vymazat
  10. Velmi zajímavý článek k zamyšlení. Takové "projekty" (viz ty různé skupiny a přeprodejkyně atd.) nemám ráda a nepodporuju (možná jen kdysi, v mladé neznalé nerozvážnosti jsem něco podobného koupila). Ať už z etických důvodů, pochybností o původu a celkově proto, že mám moc citlivou pleť, která občas nesnese ani tu kosmetiku s ověřeným složením z kamenného obchodu, natož něco, co je prošlé nebo nedej-kosmetický-bože fejk.
    Lidská vypočítavost je hrozná věc, já si raději připlatím pár korun v parfumérce, než podporovat takové... Je to i o tom pocitu exkluzitivy a "čerstvého úlovku v čerstvé taštičce".

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc hezky napsáno, děkuji. Ano, HE bychom neměli brát jako nákup rohlíku v akci v hypermarketu.

      Vymazat
  11. Hezká úvaha. Také mě napadlo slovo megalomanství, viz komentář výše. Ve smyslu co vidím, to chci, čím víc tím líp, na ostatním nezáleží. Ono se to netýká jen kosmetiky, co na tom, že má triko křivé švy, hlavně že má "správnou" značku ve smyslu čím víc pruhů tím víc adidas... Btw sběratelskou vášeň nepovažuji za megalomanii, každý si máme právo udělat radost v rámci svých finančních možností, pokud nikoho a ani sami sebe nešulíme. A mimochodem za mě je naprosto super, když někdo kvalitu vyzkouší, ukáže, poradí a já pak můžu jít najisto ☺

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vystihla jsi to přesně. A děkuji ti za další námět na psaní, respektive za dvě linie námětu. Jen to musím v palici vybalancovat, aby to nebylo o letácích pro důchodce typu "15 litrů mléka plus 3 litry zdarma, a to se vyplatí". ..nikdy se to nepoužije, nezužitkuje,čímžto litr za plnou je x krát výhodnější (smysluplnější) než 18 litrů v akci. Nějak to promyslím. Napsala jsem teď jen zkratku. Celé by to bylo o tom, že už roupama nevíme, coby. O pokoře a úctě k možnosti si vůbec dopřát, pac to není samozřejmostí a žádný nárok na to nemáme. Děkuji.

      Vymazat
  12. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  13. Super článek i komentáře. Mám jednu zkušenost z jedné kosmetické firmy, kde vám při každém školení vyhrožují právním postihem, když budete na internetu prodávat jejich kosmetiku... že se to může jen přes osobní prodej atd atd... a pak najdete jejich věci na webu jako lékárna.cz ... wtf... sice za stejné ceny jako z katalogu, ale co to jako je? Když se neprodává po internetu, tak co to tam dělá? A nebo produkty na mimibazaru dovezené z Ukrajiny či odkud. Totálně zprasený byznys.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak jsem zjistila, že u značek, které mě zajímají nejvíc, je jen jeden ofiko distributor. Všechny eshopy tedy vlastně pirátují. To je síla.

      Vymazat
  14. Já mám ale někdy problém s nedostupností dané značky v mém okolí. Bydlím ve vesničce pod Beskydama a když si chci koupit nějaký HE produkt, musím jet do Ostravy (nemluvě o tom, že většinou s sebou beru i nejmladší dcerku, poněvadž hlídání nemám). No ale občas si udělám radost a návštěvu parfumérky si dopřeju. Ale potom jsou značky, které se prodávají pouze v Praze a e-shop nemají. Třeba TBS opravdu kupuji od jedné paní z FB, ne kvůli ceně, ale protože jinak nemám možnost. Nedávno mi asistentka v Sephoře říkala, že UD asi v Ostravě nikdy nebude, protože značka si to nepřeje. To jim jako zákaznice nejsem dost dobrá nebo co?! To mě tak nakrklo, že mě přešla chuť si něco nechávat přeposílat na prodejnu. Občas mě blogerky pobaví, jak nadávají, že jsou některé limitky hned vyprodané a špatně se shání - ale já je třeba neseženu vůbec. Stejně tak bych někdy k nákupu EL ráda dostala taštičku s miniaturami na vyzkoušení, ale EL butik zde není. Stejně tak Clinique - ano mohla bych požádat o přeposlání, ale zde se potom vytrácí ten pocit luxusu - odejít s taštičkou se vzorky navíc a pocitem hýčkaní.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. S tou (ne)dostupností je to problém. Přitom koupěschopnost a koupěchtivost tu je. ..pořád nás ve světě berou jako divoký Východ.

      Vymazat
  15. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  16. Zajímavý článek! A opět souhlasím.. Jeden eshop mi brnká na nervy už dlouho, prodej neprodejných vzorků za směšně vysoké částky, přirážky na věcech co se tu už dají koupit, pochybnost původu a stáří. Jenže se to asi bude dít do té doby, dokud se najdou lidi, co si to koupí... Bohužel

    OdpovědětVymazat
  17. Skvely clanek. Zrovna behem Vanoc jsem nad tim premyslela. Ja si jinde nez u oficialniho distributora kosmetiku nekupuju. Nejvice bych se bala stari kosmetiky, dopadu na zdravi. Az moc casto se v praci setkavam se zanety oci a vyrazkami po stare kosmetice. Tekute produkty k aplikaci kolem oci zasadne po 6 mesicich vyhazuji. At se deje cokoliv.

    OdpovědětVymazat