středa 2. srpna 2017

Blogerské spolupráce aneb Jak to vidím a mám já

Ahoj kamarádi! 


Pokračuji v úvahových článcích na Vaše podněty a dnes vybírám téma blogerských spoluprací, které Vás hodně zajímalo.

V našich vodách se jedná o poměrně neuspořádané poměry, protože chybí pořádný právní rámec, jak a kam začlenit takový typ marketingové /reklamní/propagační činnosti plus chybí rozčlenění  forem spolupráce tak, aby bylo všem přehledně jasno. Jak blogerovi, tak subjektu s blogerem spolupracujícímu, tak cílové skupině - v ideálním případě spotřebiteli (pokud tedy na základě blogerovy prezentace  koupí:)).

Mířím tím k někdy až ubohému zapírání placených či barterových spoluprací  (trapasem roku jsou nejspíš umělá ňadra, což je takový názorný příklad divokého prostředí bez zřetelných pravidel).

Absenci transparentního přístupu zúčastněných ale nelze svádět jen na nedostatek právního rámce - co do průhledného postoje bychom ve vyspělé společnosti neměli být závislí na příkazech a zákazech, měla by nám stačit elementární pravidla mezilidského fungování.  Bohužel v mnoha případech tomu tak není.

Dostala jsem jen pár finančních nabídek a všechny je odmítla, a to rovnou bez zjišťování podrobností. 
Zásadně nechodím ani do do provizních či jinak placených affiliate programů
Uvedu-li přímý odkaz na zboží, je to pro Vaši snazší orientaci a pohodlí, já z toho nemám prospěch.
Totéž se týká slevových kódů na moje jméno.

Finančně se neúčastním z těchto důvodů: 
Jednak mám značné omezení stran jiné výdělečné činnosti  (pravidla výkonu advokacie mi prakticky nic neumožňují), jednak mám nějakou cenu na trhu práce  (a nemyslím si, že by mi někdo byl schopen zaplatit obdobnou sazbu, kterou - byť pochopitelně s mnohem větším úsilím všeho druhu, vydělám).  
Za další: tohle je můj koníček a chci si ho korigovat po svém.

Nikomu neberu, pokud blog/YT transformuje do svého zaměstnání, do výdělečné činnosti. Ba naopak.  Zpeněžit zábavu, prakticky eliminovat odpovědnost za průběh a výsledek,  čistá hlava - najs.
Spousta holek jede na přivýdělek přes agentury/obchody/eshopy, což je naprosto v pořádku, pokud na to mají živnost, daní to a zřetelně to uvedou

Nejsem součástí žádných blogerských uskupení.  Bude to tím, že není ani nabídka ani poptávka :).
Stojím si tak mimo "systém", což je samozřejmě dáno i věkem, povahou,  přístupem a vůbec vším, co mám v životě za sebou.

Nikdy si nebudu kupovat sledovatele, lajky ani nebudu mít sponzorované upoutávky. 
Bohužel je často pro množství firem jediným ukazatelem počet followerů.  Že to v mnoha případech o ničem nevypovídá a stálo to pár dolarů, je věc druhá. 
Marketingový přínos osobně vidím jen v tom, že to (možná) více lidí vidělo.  Ale jestli i koupilo? Dost o tom pochybuji.
Nákup followerů pokládám za trapný pokus získat obdiv či kýho čerta co. 
Mně to nic neříká. 
Nabídky chodí pořád.


Co nesnesu, a to se o mně rovněž ví,  je podpora a propagace firem a produktů napodobujících, kopírujících, fejkujících slovutnější  značky. Naposled mě rozpálilo do běla vychvalování kopie Charlotte Tilbury. Ostudné, nízké, znevažující. A nedá se to svádět (jak mnohé blogerky rády činí v domnění, že se snad "vyviní"), že si někdo nemůže drahý originál pořídit. Kecy v kleci. Vzdycky lze koupit levné, dobré a pravé. 

Další trapnost spatřuji v řetězových soutěžích s povinností sdílet a zároveň followovat všechny zúčastněné. Samozřejmě rozumím, že se zadáčo  (alespoň krátkodobě) nažene houf nových,  ale...je to fakt nutné? 

Můj blog je rovněž zcela prostý reklam - těch pár šušňů mi nestojí za to, aby Vás prudily reklamy, o něž třeba vůbec nemáte zájem.
Neříkám, že  bych se zřekla nějaké hodně zajímavé nabídky, pokud by to šlo skloubit s výkonem advokacie. Tak kategorická zas nejsem :). Ale zatím jednak není nic na stole a jednak myslím neuzrál čas.

Pokud nějaký produkt dostanu,  vždy to uvedu.  Nevidím důvod, proč ne a naopak se snažím kultivovat prostředí, byť se jedná o úsilí à la Sisyfos.  Není to bohužel obecným zvykem.

Nesmírně si vážím všech spoluprací,  které mám. Není jich závratné množství.
Beru to primárně jako odraz důvěry.

Ráda stojím bokem mainstreamu - čeho je moc, toho je příliš a může to mít leda opačný efekt. 
Nesmírně mě baví objevovat produkty, které nejsou třeba až tak známé či profláklé. A s potěšením Vám je představím,  třeba si rozšíříte obzory. 

Nemám žádné povinnosti k firmám stran recenzí či zveřejnění.  Nicméně sama se jich iniciativně často ptám, hlavně proto, abych třeba neuvedla nějaké info, které není přesné. To se týká Instagramu,  články si píšu úplně volně. 

Nikdo mi nediktuje,  co mám zveřejnit a recenzovat.  Na druhou stranu, stejně to udělám. Přijde mi nepoctivé něco dostat,  schramstnout a ven nepustit nic.  Respektive nepustit něco relevantního.
Tahle svoboda je jednou z věcí, proč mě to stále baví.

Btw všimli jste si, jak málo se recenzuje? Holky zhusta ukáží něco jen na Insta Stories nebo v IG příspěvku či na YT v nákupním videu  - a dál? Dál většinou nic. Anebo se "recenzuje" po prvním dojmu, po jedné aplikaci. K čemu je taková innformace například u makeupu - maximálně to něco říká stran prvotní aplikace, a to neznamená, že s jinou aplikační pomůckou/jinou bází či bez báze/s jiným podkladovým krémem nebude produkt nakonec fungovat a chovat se zcela jinak. Vypovídací hodnota je pramalá.

Jak na vás působí blogerské promo celkově?  Co je pro Vás podnětem k nákupu,  pokud bloger propaguje /zmiňuje/představuje produkt (z libovolné) kategorie? Jaké promo se Vám líbí a co Vás naopak odpuzuje?  Ráda si počtu, jako vždy.

Děkuji, že mě čtete. 
Konec hlášení. 
Pusu teta 



P.S.: Tento článek jsem chtěla publikovat už v červnu před dovolenou, ale klekl mi zrovna doma ntb, nemohla jsem zeditovat a postnout. A pak jsem chtěla publikovat nějaké rozpracované recenze, na nichž jsem pracovala průběžně. Proto až teď.



Filtr použit, to my stařinky smíme :)

19 komentářů:

  1. Gerontoblogerka... tak teď jsem se fakt od srdce nahlas zasmála :))). K tvojí otázce... přesně jsi vystihla to,co si myslím. Kolikrát si říkám, jak můžou ty holky říct po jednom vyzkoušení, že se jedná o super produkt? Přesně jak říkáš,mělo by se to zkoušet za různých podmínek a nějakou dobu a pak by se dalo mluvit o správné recenzi. Na mně to působí spíš opačně a nedůvěruhodně. Bohužel je to nasměrované spíše na mladší věkové kategorie a těm stačí, aby to jejich oblíbená blogerka nebo youtuberka vychválila a jdou "se stádem". Mně nevadí a naopak jsem ráda, pokud blogerka uvede, že předmět dostala k recenzi,vždyť se není za co stydět. Ale naprosto mne vytáčí to,když to někdo zapírá,i když je to zcela evidentní. Budí to ve mně dojem, že ta jeho recenze není pravdivá a bez přetvářky, že je to prostě "zaplacená pozitivita". Škoda, že není povinnost tohle uvádět, bylo by to asi jednodušší.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jj pokud není základní slušnost, tak holt musí nastoupit příkaz. A ke stádu - pochopit se to dá u levnějšího Nyxu třeba. Ale treba Guerlain pro teens? No to je kravina.

      Vymazat
  2. No to je fakt. I když teda občas žasnu, s čím chodí dcera ze školy. Holky tam dneska jedou v Mac, UD, Too Faced, MUFE atd. To mi přijde na 15tiletý holky docela masakr.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jakože fakt? Já se namalovala poprvé na gymplu (a značky snad ani zmiňovat nebudu), a to jsem ještě byla průkopnice. Kam ten svět spěje. :)

      Vymazat
    2. Jakože fakt.. bohužel.. síla youtube je mocná :)

      Vymazat
  3. Mně se líbí, jak to děláš Ty. Jednak mi to přijde poctivé a upřímné a taky je vidět, že víš, o čem mluvíš. Pokud někdo hlásá, jak je produkt skvělý, úžasný a nemůže bez něj být a nic dalšího se v podstatě nedozvím, nemá to pro mě cenu. Ne, nechci Ti pochlebovat, ale svými recenzemi jsi mě několikrát nasměrovala na skvělý produkt, bez nutnosti použít metodu pokus-omyl. Tím jsem ušetřila peníze a tak jsem si mohla bez výčitek pořídit kvalitní věc. A klidně opakovaně. Takže díky a jen tak dál 🍀

    OdpovědětVymazat
  4. Presne jak pisou damy nade mnou. Tvoje recenze jsou uplne o necem jinym. Kdyz si potrebuju neco zjistit o produktu, o jehoz koupi uvazuju, tak hledam podobny typ recenze, vetsinou najdu u zahranicnich blogerek. Tady ty holky napr. ze sekty "elite bloggers" pisou vsechny o tom samym, nejvice jim soli Pandora, takze blablabla, porad dokola o tom kyci, pak se nemuzeme divit tem frontam v kamennych obchodech :-)))) Sice reklamni clanky oznacujou, ale i to mi prijde trapny, to uz pak neni blog. To u tebe se clovek i zasmeje, ale tu starinku posli do haje, stara opravdu nejsi ;-)

    OdpovědětVymazat
  5. Ahoj Marti, pořád jsem tady, čtu tě, i když jsem dlouho nic nekomentovala. Jsem poslední dobou nějaká otrávená z celého virtuálního světa, v podstatě už nesleduji žádná videa a na IG chodím také sporadicky... V tomto článku jsi to pěkně shrnula, tvé úvahy mám asi nejradši. Jsem přesycená ze všech těch blogerských vychvalovaček a přesně jak píšeš, má to na mě kontraproduktivní účinek. Bez pochlebování - sleduji tebe, čtu tvé postřehy a to mi stačí. Ty jsi svá, nezaprodáš se a pokud něco doporučíš, tak to stojí za to... Samozřejmě, že ne všechno sedne všem, pokud budeme v kosmetickém ranku, ale to už je pak na zvážení každého z nás...známe své potřeby a podle toho se rozhodujeme. Přeji ti hezké léto ☺️

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky moc. Ano, pokud neznáme své potřeby, je jakákoli masírka, i sebelépe míněná, k ničemu.

      Vymazat
  6. Ahoj Marti,krasny clanok :) ty si pre mna zaruka kvality a realnych recenzii, lebo nie si odkazana na produkty zadarmo a ich vychvalovanie do nebes. Pre mna su totalnym pruserom videa veci, ktore dostane asi kazdy cesky bloger, a ked vidim na youtube, ze 10 ceskych youtuberiek ma nove video na cistice prostriedky alebo ten box FebNeviemCo :D Jasne, ze kazda tam ukazuje to iste...a dalsia morda su recenzie veci z azijskych eshopov v style "Vubec to nesmrdi, je to moc hezke, krasny igelitovy sacek a moc mi to vsechno sedi" :D :D :D :D Nehovoriac o niektorych ceskych blogerkach a youtuberkach, ktore maju tu drzost nazvat svoje videa "NAKUPY a novinky", pricom 100 % ukazanych veci dostali zadarmo.....

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ak môžem, rada by som sa vyjadrila aj tu. Súhlasím s Tebou. Začala som si to naschvál všímať a zistila som, že jedna z The best YT v ČR, ktorá uvádza svoje videá Nákupy a novinky, dala medzi cca 50 produktmi ako nákupmi cca 2 kusy !, ktoré si kúpila a zvyšok dostala. Nezávidím, len konštatujem, že je to choré !

      Vymazat
    2. Presne tak Leni, my im nezavidime, len by mohli na ferovku priznat, ze produkt dostali a velakrat dostali aj zaplatene este za to, ze to ukazu vo videu. Ja som celkom rada sledovala jednu menej znamu cesku YT, ale len do momentu, ked natocila video o tom, ze preco by mala obetovat cas zadarmo pre recenziu produktu, ze si dava za recenzie platit (video medzi casom pre burlivu diskusiu stiahla). Ja len nepochopim, ze co je take tazke na tom priznat, ze ano, vsetko som dostala neutratila som za veci ani korunu.

      Vymazat
    3. Tak zrovna to označení "Nákupy" mi až tak nevadí, je to jen slovo, navíc to nesleduji už delší dobu, protože mi to nedává zhola nic. A ty asijské hadry....to je kapitola sama pro sebe. Ano, pokud někdo nechodí do práce mezi lidi, tak klidně může smrdět hadrem z asijského eshopu doma nebo na zahradě, pokud si srovná v hlavě, jak asi mohly být takové produkty vyrobeny, že propaguje mnohdy fejkoviny, že propaguje něco, z čeho v domácí ekonomice nezůstane vlastně nic atd.atp.

      Vymazat
  7. Marti,
    súhlasím vo všetkom, čo si uviedla.
    Na margo toho všetkého, ľudia rastú, starnú, hádam nehlúpnu, a tak časom prekuknú tých, čo to nerobia "čisto" a poctivo.
    Ja selektujem, dôsledne,vyhadzujem zo sledovania keď vidím takéto nezrovnalosti a len sa na tom bavím. Výpovedná hodnota 0 bodov u týchto ľudí.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. On je to teď do jisté míry trend, to využití blogerů pro vlastně velmi málo nákladnou propagaci. Domnívám se, že to časem pomine, už teď je "trh" přesycen a zahlcen a ačkoli nejsem marketér, myslím, že to dlouhodoběji nemůže fungovat.

      Vymazat
  8. Ahoj Marti,
    moc mám ráda Tvoje recenze. Poctivé a neukvapené. Když někde čtu - úžasné, nejlepší ... po prvním napatlání, dál nepotřebuju. Proto asi skoro žádné kosmetické blogy a profily nesleduju. Občas si chi taky něco pěkného dopřát,ale jednak jsme hrozná konzerva a když mi něco vyhovuje,používám to roky a nechce se mi měnit a jednak,když chci do něčeho trochu investovat,tak nechci kupovat úplného zajíce v pytli.
    Z kosmetiky sleduji hlavně Nuspring - objednávám tam pravidelně a ráda - ještě se mi nikde nestalo,že bych napsala,že se mi líbí vůně odličovacího oleje a že bych potřebovala k němu něco s podobnou vůní - očuchaly a doporučily olej na obličej a je super!
    A z mimokosmetických blogů moc ráda nakukuju nejen na recenze na czechfitnesscouple.com

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nuspring se mi líbí, jak to holky dělají. Poctivě neukvapeně, s citem a radostí.

      Vymazat