čtvrtek 7. května 2020

STOP rouškám venku aneb Zdravý rozum je víc, než nesmyslné nařízení

Ahoj kamarádi!

Původně jsem chtěla dát tento post na Instagram, ale je to tak dlouhé, že se mi to do feedu celé nevešlo. 

Budu ráda za vaše názory. 
Nemám patent na rozum. Jsem spíš znechucená. 



#stoprouškámvenku 

Ministr zdravotnictví Vojtěch právě  prohlásil, že povinné nošení roušek utlumí (nesnáším sloveso "rozvolnit") až někdy v červnu (jen venku, hadry na puse uvnitř zachová).

Pojďme se podívat, jak je tady soustavně zneužíváno právo. 

Roušky nejsou navázány na nouzový stav - jejich nošení nařizuje mimořádným opatřením ministerstvo zdravotnictví (píšu roušky, myslím tím zakrytí dýchacích cest čímkoli).

MZ tak činí postupem dle paragrafu 69 odst. 1 písm. i) a 69 odst. 2 zákona č. 258/2000 Sb. o ochraně veřejného zdraví.

Písmeno i) citovaného prvního odstavce je "sběrným ustanovením" (viz "další určité činnosti...").

Zákon zakrývání dýchacích cest výslovně neupravuje, proto se aplikovalo toto ustanovení.
(Při právním nevědomí naší vlády by toto ustanovení mohlo být použito - když to přeženu, i při stanovení příkazu nakreslit si na čelo rtěnkou srdíčko nebo třeba při zákazu nosit puntíkovaná trička a vydávat to za opatření bojující s epidemií).

Neříkám, že ty roušky pod písmeno i) podřadit nelze. Lze, protože není, kam jinam.
Ale: odstavec 2 stanoví, že příkaz/zákaz musí být "v nezbytně nutném rozsahu".

Podle mého je plošný příkaz (absolutní co do celého území republiky, skoro absolutní co do vnitřních i venkovních prostor, skoro absolutní co do osob a časově ani konkretizovanou skutečností neohraničený co do venkovních prostor) při absenci vymezení nezbytně nutného rozsahu i při absenci relevantního zdůvodnění prostě zneužitím práva. Chybí proporcionalita a zároveň je dán rozpor se smyslem a účelem zákona. 

Z hlediska epidemiologického vůbec není zřejmé, o co je příkaz opřen. 
Pokud vím, neexistuje žádná studie či vědecký výzkum prokazující prospěšnost nošení roušek venku ve smyslu obrany proti viru.
Vojtěcha jsem se na to přímo zeptala na FB, bez reakce.
Beru tedy jako fakt, že nic takového není a jde jen o demonstraci moci. 

Jsem člověk, který až úzkostlivě dbá pravidel, i když s nimi vnitřně nesouhlasí. 
Ale v tomto ničím nepodloženém, neodůvodněném, zneužívajícím a zdraví škodlivém případě Vám na to, pane ministře, dlabu.

V této souvislosti poukazuji i na článek 31 Listiny základních práv a svobod, který v první větě stanoví: "Každý má právo na ochranu zdraví".

Všichni máme právo nevdechovat vlastní škodliviny, neoslabovat si přirozenou imunitu a nezhoršovat si subjektivní obtíže (nebudu se blíže rozepisovat, jak se mi při nedostatku vzduchu zhoršuje tachyarytmie; nehodlám mít infarkt kvůli hadru na tlamě).
Není totiž nijak podloženo, že jsou tyto újmy v rovnováze nebo menší než následky nenošení roušek.

Pokud by mě chtěl někdo sankcionovat (a od 9.5. bude moci i obecní policie - "měšťáci") a sankci mi uložil, jsem připravena projít všemi opravnými prostředky, které mi právní řád umožňuje, a rvát se jako lvice Elsa. 
Čeho je moc, toho je příliš. 

Zdravý rozum, přátelé. Když už ho nemají vrcholní představitelé státu, tak holt použijme ten vlastní. 

Opatrujte se. 
Pusu teta 

6 komentářů:

  1. Marti, naprosto souhlasím, petici jsem taky podepisovala, děkuji za sdíení!

    OdpovědětVymazat
  2. Ahoj Marti, napisala som uz na IG a napisem aj sem :D Pre mna je nosenie ruska obmedzujuce v tom, ze mam ocnu vadu a specialne okuliare, ktore musim mat nasadene presne. Co momentalne nie je mozne, o zahmlievani ani nehovorim. Pracujem v kancelarii v business centre bez moznosti otvorenia okna a sedim v rusku cely den aj napriek tomu, ze tu su 1-2 dalsie osoby dostatocne odo mna vzdialene (open space). Mne na celej tejto veci prekazaju totalitne sposoby, ktore mi to cele pripomina - povinne nosenie ruska, zatvorene hranice, povinna statna platena karantena. A to, ze vlastne cele je o to panike a strachu, same negativne scenare (v marci nam tlacili do hlav, ze bude o 3 mesiace pol miliona nakazenych a desatttisice mrtvych), ziadne optimisticke spravy, len same negativne spravy a take zle prognozy, ze ludia z toho kolabuju. A toto je podla mna najvacsi problem. Rusku nosim len preto, lebo je pokuta do 1000 eur a s velkou radostou tie pokuty rozdavaju. Neviem, ako je toto v sulade s ustavou, zakonmi a tak, nie som pravnicka. U nas rozhoduje o vsetkom hlavny hygienik (!!!!!), uz moze byt aj prezident, podla toho, co rozprava a jake dokumenty vznikaju. Urcite nespochybnujem vzdelanie a znalosti krizoveho stabu, ale mne to pride, ze oni su tam odbornici na vsetko. Nechcem nikoho urazit, ale Slovaci su narod, ze zatneme zuby a ideme tak, ako nam ini prikazu. Neviem odhadnut, aka by bola situacia bez tychto opatreni.

    OdpovědětVymazat
  3. Já už jsem z toho taky na mašli. Nemám žádný zdravotní problém, ale i tak se mi s tím hadrem špatně dýchá, je mi z toho zle, minule jsem před poštou pouštěla před sebe starší paní, která vypadala že každou chvíli omdlí (zrovna pralo slunko).. A hlavně ta psychika.. Už jsem úplně paranoidní, bojím se na ulici si zakouřit, nevím za jakým rohem bude stát policajt s pokutou. Bojím se to sundat i v lese, že mi nějaký kolemjdoucí něco řekne. Prostě se nemůžu normálně "nadechnout", obrazně řečeno, takže jak nemusím, radši nelezu ven.. Nechci ani domýšlet, jak na tom musí být opravdu psychicky nemocní lidé. Já prostě chytám občas paniku už i doma.. Jako asi nás to zachránilo od nejhoršího, ale už dost, proboha, tohle je nelidské.

    OdpovědětVymazat
  4. Mě přijde celá ta rouškostráda děsivá, ačkoliv se mě téměř netýká (jsem na MD, bydlíme u lesa, s rouškou ven nechodíme ani my, ani sousedi). Přesně tak, jde zejména o ukázku moci, a já už mám několik týdnů pěkný strach z toho, co se z pana Babiše ještě vykulí. Nejhorší mi přijde to, jak se tu znovu vyrojili udavači. Protože ten nebo onen nemá roušku nebo protože tamhle je víc lidí, než je povoleno být. Už jsem se Tě několikrát chtěla zeptat, co si o celé současné situaci myslíš. Jak je možný, že je pozice AB tak neotřesitelná?

    OdpovědětVymazat
  5. rouška proti viru neochrání, sliznice oka je daleko citlivější a to budeme asi nosit štít nebo nevím co nám budou ještě nařizovat....

    OdpovědětVymazat