neděle 20. ledna 2019

Co mě nebaví a štve na Instagramu


Ahoj kamarádi,

když jsem Vás ve Stories na Instagramu vyzvala, ať se podělíte s ostatními, co Vás na této sociální síti štve, nečekala jsem tak masivní vlnu ohlasu. 
Díky všem za postřehy.

A i z tohoto místa se omlouvám, že jsem nestihla v rámci 24 hodin vše zpracovat. 
Co jsem stihla, uložila jsem na mém instagramovém profilu do výběru s názvem "Anketa".


Já už jsem téma Instagramu globálně sepsala, nicméně v tom opačném - tedy pozitivním slova smyslu (viz článek "Co mi dal Instagram" KLIK).
Začala jsem tedy s tím, co mám na IG ráda. 

Pojďme tedy skočit z plusu do mínusu.

Mě štve či nebaví na IG toto:
- záplava nevyžádaných reklam, které nestačím nahlašovat jako spam. Reklamy jako takové chápu - aplikace je zadarmo, nějak se to zaplatit musí.  Ale je toho přespříliš. Mimochodem, EU chystá úpravu cílených reklam, předpokládám, že to bude ještě trvat.  Co jsem studovala, návrh je zatím v hodně neučesaném stavu;
- řazení příspěvků, algoritmus (někde jsem četla, že  po té změně algoritmu vidí příspěvek jen 10% sledujících. Zda je tomu tak skutečně, netuším.  Ano, mohu si zapnout upozornění na příspěvky mých oblíbených, ale nemohu si dovolit, aby mi primárně pracovní mobil neustále cinkal;
- výdrž záznamu streamu jen 24 hodin;
- selfpromotion matek prostřednictvím nezletilců, používání dětí jako živých billboardů pro firmy (viz Úmluva o právech dítěte a viz též můj článek "Nezletilci jako marketingový nástroj" KLIK);
- přehnané hlásání minimalismu (viz článek "O falešném minimalismu" KLIK);
- pseudocelebrity kategorie dno (#Kristelováefekt);
- nákup followerů a lajků;
- propagace fejků a napodobenin, propagace eshopů nemajících řádné zastoupení značek, propagace hadrů z čínských eshopů;
- trapné řetězové soutěže s povinností sledovat všechny zúčastněné ;
- unifikovanost příspěvků i tváří (nejsem schopna všechny ty Missky, tzv.herečky, zpěvačky a placené influencerky od sebe rozeznat: stejné napletené vlasy, stejné implantáty, stejné pózy, stejný filtr. A stejné zboží). Nuda. 
- prázdné motivační žvásty;
- fňukání a slepičárna (více viz článek "Sociální síť jako kurník" KLIK);
- kázání vody a pití vína (například když sveřepá zastánkyně zdravého životního stylu za prachy propaguje třeba  přeslazenou hnusnou limču);
- cpaní čumáků zvířat do produktů v domnění, že je to roztomilé;
- zavádějící informace, především u profilů s tzv.přírodními produkty (např. sdělení, že výrobek obsahuje jen složky rostlinného původu - a šup, jsou v něm včelí produkty). S tím souvisí osočování konkurence, srovnávací reklama mimo zákonný rámec a strašení spotřebitelů tzv.chemií bez podložení a bez relevantních důvodů  (hodně profilů je tu za hranou). Mmch jsem alergická na slovní spojení "čistě přírodní".(Co je opak? Špinavě nepřírodní?);
- plytkost a povrchnost. S oběma jevy počítám a v přijatelné míře mi nevadí, protože mám IG pro zábavu a odpočinek, tudíž hluboké filozofické myšlenky nečekám.  Nicméně i zde platí, že  čeho je moc, toho je příliš. Klasickou ukázkou budiž některé  z knižních influencerek ("bůkloverek"). Jistěže i knihy jsou zboží, ale z mého pohledu zboží specifické, které si zasluhuje vyzrálejší a uctivější přístup než například jogurt. Miluju knihy, jsem knihomol od dětství. Knížky jsou pro mě svátkem, duševní potravou, zdrojem informací. A zábavy samozřejmě taky.  Placená prezentace literatury je na IG povětšinou žalostná. Úplně mi to vzalo chuť psát víc svých Knihopostů;
- některá slovní spojení a hashtagy (například jsem alergická na slovo STORÝČKO a drtí mě hashtagy typu #couplegoals, #instagirl, #selflove  apod.).

Spoustě věcí, které jsem shora popsala, se lze víceméně vyhnout.
Proto nesleduji influencerské mainstreamovky. Ani tzv. celebrity.

Z toho, co jste mi psali na Instagram, plyne, že se ve velké míře shodujeme.

Vzpomněli jste si ještě na něco, co jsme v instagramové anketě neprobrali? Ráda si počtu v komentářích.


Děkuji, že mě čtěte. 

Konec hlášení. 
Pusu teta

3 komentáře:

  1. Mně ještě připadá úplně ujetý, když si někdo pořídí čokla, nejlépe francouzskýho buldočka, a udělá mu jeho vlastní IG profil, kde potom píše za toho psa o sobě jako o mamě/tátovi.:-))) Já psy miluju, ale tohle fakt nežeru.

    OdpovědětVymazat
  2. Na tento článek jsem se těšila, s valnou většinou bodů se ztotožňuji. U těch hashtagů, hrozně mě baví parodie na "couplegoals". Hlavně je vtipné, že znám pár lidí z reálu, kteří komentujou tímto hastagem, a v reálu je jejich vztah něco, v čem by nikdo reálně nechtěl žít.

    OdpovědětVymazat
  3. Marti, Instagram jsem si zrušila před rokem a půl. S...y mě všechny ty záležitosti, o kterých píšeš. Převážily nad těmi klady. Mě už neskutečně vytáčí i YT. Jsem alergická na slovo influencer, doslova. Je až neskutečný k čemu se některé "dámy" zaprodaly. Propagace fejků, potravinových doplňků, čínských e-shopů, detoxikačních a odkyselovacích přípravků...konec :-( To jsou takový nesmysly..No nic jdu si číst :-)

    OdpovědětVymazat