pondělí 18. dubna 2016

Co je pro mě bezcenná (beauty) recenze aneb Vlastní zkušenost je stejně nepřenosná

Ahoj kamarádi! 

Dnes tu mám zas jednu z úvah, tentokrát o obsahu,  formě a dopadu  (beauty) recenzí na mě jako spotřebitele, a to jak z titulu informační váhy,  tak z titulu potencionální změny mých nákupních zvyklostí.
Vypíchnu, co mi vadí, respektive, co mě k nákupu rozhodně nepřiměje.

Předně mám na paměti, že  zdrojů informací je nepřeberné množství, zvláště na internetu.  Než by se jeden prokousal změtí "metadat" a infobalastu, strávil by nad tím větší časový úsek, než je přiměřené smyslu a účelu. 

Tudíž si vždy nejprve ujasním, co chci hledat a proč. 

V recenzních článcích mě nezajímá převzatá infobrožura od výrobce, prodejce či distributora  (to si případně najdu na oficiálních stránkách), neb mě  v článku (nebo videu) nebere, co by to mělo dělat, ale co to konkrétně dělá na tváři či těle recenzujícího. Základní informaci o výrobku a jeho účincích samozřejmě uvítám, ale nebaví mě, když se to stane hlavní náplní článku (videa), protože bez jasně formulovaného názoru recenzujícího je to jen vycpávková vata.

Zároveň jsem až alergická na podprahové cpaní produktů rádoby mimoděk do kompozice fotek typu květiny - nazdobená kaše - bublinatý sladký čaj - kbelík jakobykávy - makronky - Pandora - noha s teniskou, kdy se produkt stává jen doplňkem bezobsažného obrázku v domnělé snaze podstrčit ho potencionálnímu zákazníkovi. To může s bídou fungovat na teens - ti ale zas nemají oběživo.

Rovněž mě odpuzuje nulové sdělení o barteru (já tobě produkt - ty mě recenzi), o sponzoringu či způsobu výdělku nemluvě.
Vůbec, ale zhola nic nemám proti tomu, když se bloger stane blogerem na plný úvazek a živí se tím. Co je na tom špatného? Nic.
A ti, kteří to tak úzkostlivě (a mnohdy trapně) tají, by se tím naopak měli chlubit. Vždyť je to úspěch! A úspěch není sprosté slovo.
A já smekám, protože zpeněžit amatérský koníček je byznys um, a to vlastně oceňuji.
Navíc čistá hlava, žádná odpovědnost, pohoda.
Ale musí se to říct nebo napsat. Já recenze (nebo reklamy nebo cokoli jiného) tohoto typu bezpečně poznám, ostatní třeba nemusí. Zvlášť mláďata. Myslím si, že je žádoucí informovat publikum dle skutečného stavu věci. A dělá to příliš málo lidí.

Tento článek mám cca týden rozepsán, nedokončila jsem ho z důvodu pracovního chaosu. Teď mi do rány skočila Metaxagate, tudíž mě to popostrčilo článek dopsat.
Je mi vcelku jedno, že například kořalka či třeba kola na auta nebo sportovní obuv nepatří do beauty sféry. Pokud je firma názoru, že u svého nebeauty výrobku protlačí větší prodej před beauty blogera, je to její marketingový zájem. Na mě to beztak mít vliv nebude, ale nikterak mě to nepohoršuje. 
Ale musí se to dát  sledovatelské veřejnosti na vědomost. Potencionální cílovka má právo vědět, že se nejedná o PR z přesvědčení, ale o PR za peníze. Transparentnost a jasná pravidla zde chybí přímo žalostně. 

Je to další z oblastí, kde je v blogosféře ještě silně pirátský přístup. Společně s propagací kopírek a s propagací zboží nepocházejícího z oficiálních distributorských zdrojů. To jsem rozebírala ve článku o Prapodivném způsobu podnikání v kosmetice mj. ZDE .
Pořád budu nahlas volat, že propagace a aktivní podpora tímto směrem je nejen vadná (dle zásady Lidi a nápady se nekradou), ale zároveň dle mého názoru velmi neblaze působí na mladé publikum, protože se mu dává návod, že se nemusí nic vlastní pílí a úsilím vytvořit, stačí si uzmout cizí nápad, za nímž je množství práce, energie a v neposlední řadě i financí. Paragrafy ponechávám stranou. Nicméně existují.

Jsem marketingový ignorant, jak mě trefně zaškatulkovala Simča @simona_rinko. Jak je někde něčeho moc, má to na mě opačný efekt. 
Jakmile firma příliš tlačí na pilu a hrne to přes blogery (youtubery) podtlakem jak lavinu - ztrácím zájem a nekoupím to. Takto třeba u mě skočil Kiehl´s ještě dřív, než  začal. Takto má u mě už utrum Benefit. Takto si to u mě to pohnojil Sportique. Soaphoria. Naturalium. Atd. Atd. Atd.
Uznávám, že v tomto směru jsem extrémní. Ale čeho je moc, toho je prostě příliš. Otráví to a mou peněženku to udrží hluboko na dně kabelky.

Dále mi vadí, když někdo z rychlíku zamává PR produkty s prohlášením "recenze bude" a ona pak už nikdy není. 

Nemá pro mě žádnou váhu recenze měsíčních oblíbenců, kde jsou například ukazována tři séra. Nikdo nemůže věrohodně zrecenzovat tři séra za jeden měsíc, to jednoduše není možné. Na jedno sérum je potřeba aspoň měsíc, aby se vůbec dalo zjistit, jestli to má proklamovaný účinek. Totéž se týká krémů a péče obecně. Při recenzích tohoto typu pojmu okamžitě podezření, že se ani tak nejedná o oblíbené produkty, jako o povinnost prostě je ukázat a tak nějak je pochválit. Hodnota pro spotřebitele? Nula.

Není pro mě přínosná jednohledisková recenze. Když se například kvalita stínů hodnotí jen na základě pigmentace. A to ke všemu na ruce. Co snadnost aplikace, stínovatelnost, výdrž, opadavost a podobně? Zhusta se cosi načmárá na ruku a už se hodnotí. Opět nulová vypovídací schopnost.

Povytahuji obočí u prohlášení: "Toto je nejlepší produkt na zeměkouli". To si vždycky říkám: "zapomněla jsi dodat - z toho, co jsem vyzkoušela - děvenko."
Neexistuje-li schopnost porovnat, prohlášení je je výkřik do tmy.

Dalo by se to shrnout tak, že i v blogosféře je poměrně nízká kultura, což logicky kopíruje všeobecný stav společnosti. Výjimky samozřejmě existují a vůbec jich není málo, jen nemají takovou publicitu. 

Vždy uvítám stručné a výstižné sdělení a osobní zkušenost recenzujícího. To mi výběr usnadní a bude  jedním - ne však jediným - hlediskem při rozhodnutí o nákupu. Konečné rozhodnutí je vždy na nakupujícím bez ohledu na to, jakou cestou se k němu informace o výrobku dostala.

Žádná recenze nemůže nahradit finální zkušenost čtenáře (diváka), u něhož přispěla k rozhodnutí koupit. Každý máme nejen jinou pleť, věk, celkový stav organismu, ale i požadavky, nároky a ochotu vydat ty které peníze. A každá recenze je logicky subjektivní (myslím skutečnou recenzi, ne reklamní text).  Tudíž závěrečné resumé si beztak uděláme každý sám. Budiž nám recenze vodítkem, nikoli dogmatem a vždy použijme vlastní úsudek. Koneckonců - beauty hračky stojí hodně peněz a jsou to zbytné věci.

Jaký typ recenzí je pro Vás přínosný? A co Vás naopak od nákupu odradí? Rada si počtu, jako vždy.

Děkuji, že mě čtete.

Konec hlášení.
Pusu teta


 

57 komentářů:

  1. Palec nahoru, tisíc bodů, a tak dále 😉👍

    OdpovědětVymazat
  2. Mě odradí, když danou věc mají všichni... Proste masovka. Např. Michael Kors kabelky, pandora náramky (doteď mi leží nevyužitá, zakoupená před masovkou). Každý člověk je individuální stvoření a kdybychom měli všichni na nohou air maxy a kabelky od Korse, byla by to asi nuda což?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přesně. Jak se něco zvrtne v masovku, postrádá to individualitu. A nedostatek individuality = nuda.

      Vymazat
  3. Perfektní článek! Naprosto souhlasím, se vším do písmene! Akorát tedy neignoruji značky proto, že to přehnaly s PR. To už je věc daného obecenstva, potažmo moje, jestli se nechám nalákat i přes to, že jsem si vědoma více či méně zjevného nátlaku.

    Jinak ti za tento článek tleskám!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dík moc. Já jsem fakt extrémní ignorant, vím to o sobě. A nějak mi to nepřekáží :).

      Vymazat
    2. Já to naprosto chápu. U mě to akorát funguje jinak, občas se prostě chci nechat zlákat i přes to všechno, protože prostě chci. Na druhou stranu, nemám Pandora náramek, neskočila jsem si včera pro Metaxu, nikdy jsem neměla Bubble tea, kabelka MK se mi válí v šatně a Makronky jsem si vyfotila jen ty, co jsem pekla sama.
      Vidím to jako možnost volby. ;-)

      Vymazat
  4. Opět super článek :). A naprosto souhlasím s tím, že jakmile je něčeho moc toho je příliš a ve většině případů mě to od nákupu spíše odradí, ani ne tak pro to, že to mají všichni, ale spíše proto, že už nevěřím, že je to opravdu super, když to vidím XY - krát na různých sociálních platformách.
    Taky nemám ráda "recenze" stylu - Je to prostě boží a nemá to žádnou chybu -> tohle u mě prostě zavání koupenou recenzí... A takový produkt si nekoupím, už jenom z "principu" :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji. P. S. To možná ani nemusí být za peníze, může to být prostě amatérismem a nedostatkem zkušeností recenzujícího.

      Vymazat
    2. Ano samozřejmě :). Spíš jsem chtěla říct, že nic není 100% dokonalé, a v případě, že mi to někdo "cpe", tak mám problém s věrohodností :).
      Jinak, děkuji za Tvé články, Marti, jsou opravdu ojedinělé a zcela upřímně říkám, že jako jediný blog o kosmetice čtu ten Tvůj, sic na věci zmíněné z velké části nemám (zatím) peníze :D.

      Vymazat
  5. Tak já taky masovky nemusím. Ráda jdu proti proudu. Recenze u beauty kategorie nemůžu hodnotit, nesleduju. Ale skrytou/nepriznanou reklamu poznám na sto honů (profi deformace). Ale nevadí mi. Ti zmiňovaní teens přece mají rodiče, kteří by je měli hodit na správnou kolej v případě pocitu méněcennosti (že tolik nemají, nejsou dobří..) či jiného...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jasně, rodiče jsou nezastupitelní. Nicméně v dnešním on-line světě nejspíš nejde vše "ohlídat". Já už mám dítě velký. A jsem tomu ráda; )

      Vymazat
  6. Souhlasím úplně ve všem :) Méně je někdy více, takže u mě ta blogová/youtubová masáž nemá ten žádaný účinek. Až na Benefit, to musím uznat. Ty jejich obaly na mě púsobí přitažlivě pořád, i když to má na sociálních sítích kde kdo.
    Váš blog je v dnešní době naprosto ojedinělý, jen tak dál, prosím! :)))

    OdpovědětVymazat
  7. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Další článek, který mne utvrdil v tom, že jsi moje krevní skupina. Miluji tvůj humor, recenze i články nekosmetické ;). Marti tleskám a jen tak dále !

      Vymazat
  8. Moc pěkný článek! Ačkoliv jsem mlaďoch,tak už naštěstí dokážu odhadnout jisté sponzorované či umělé recenze....
    A uplně nejlepší jsou beauty recenze typu je to úžasná světle růžová rťěnka s boží pigmentací a navíc skvěle hydratační. Z toho opravdu hynu...
    Další věc, která mě fakt točí, když zaslané produkty např. od Urban Decay recenzují slečny, kterým je 15...
    Mě by to od potencionálního nákupu značky jen odradilo, navíc se tím značka sráží.....
    Pěkný den!
    M.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji. Souhlasím, kolikrát se málem zadusím, když šestnáctiletá žabka dostane náruč produktů a nabádá své publikum, aby jí napsalo, k čemu to tak jako asi je :))

      Vymazat
  9. Asi to shrnu jednou větou: "Pod tohle bych se mohla podepsat." I dnes jsme na tohle téma u tebe debatovaly. Je pravda,že beauty nemusí být jen o kosmetie a příslušentství,ale když reklama, či i recenze,tak by s tím dotyčná/ý měli mít osobní zkušenost(viz debata u tebe na ig) a otravná masivnost, působí na mnohé z nás strjně jako na tebe a nebo nafukování a prodlužování videí či článků pomocí vecpávek ala složení a popis výrobce,to je otrava,kterou přeskakuju. Já se i včera ptala jedné youtuberky, jak pozná který olej(i sér má kvantum) je ten ideální a který jí pomáhá,když jich má tolik a odpověď byla,že ten má na den,ten na noc a ten na vlasy :-) Co na to říct .... Děkuju za článek,fajn počtení a jen jsem přikyvovala. Hezký večer:-*

    OdpovědětVymazat
  10. Musím sa priznať, že článok som otvárala s malou dušičkou, že ako začiatočník a žubrienka v blogovaní, určite nájdem v článku veľa vecí, ktoré robím. Ale nakoniec so všetkým súhlasím a vidím to rovnako a snažím sa im vyhýbať, aj keď nájdu sa aj chyby. Nemám rada, keď blogerky neuvádzajú spolupráce. Najmä, keď je to do očí bijúce, lebo už som to videla u xy iných. Masovky ma tiež obchádzajú. Najmä keď vidím, že isté firmy sa tak ponížia, že pošlú na recenziu produkt takej blogerke, ktorá pár videí dozadu chválila kopírku ich produktu. V takom prípade si už aj o samotnej firme myslím svoje, že absolútne potopila svoju povesť, branding a všetko skrz len to, aby produkt zviditeľnili cez známu blogerku a nakoniec sa to aj tak nedostane k cieľovke. Až sa mi nad týmto zvracať chce. S tou jednohľadiskovou recenziou tiež súhlasím a pripomenulo mi to fotku jednej nemenovanej na IG, keď odfotila dve líčenia, jedno bolo lacnými produktami a druhé bolo drahšími, ale videli sme len efekt po čerstvom nalíčení a nie po pár hodinách, takže výpovedná hodnota nula nula prd.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ničení pověsti značky - to by nebylo na článek, spíš na román :))

      Vymazat
  11. Tak tak... Kývu hlavou skoro na stůl ��

    OdpovědětVymazat
  12. Marti, naprosto s tebou souhlasím. Každopádně mám dojem, že na neuvedení sponzoringu si snad blogerky budou muset za nějakou chvíli dávat velký pozor, soudě podle reakcí na zmíněnou Metaxu. Dnes to byl doslova "Hon na čarodějnice" ale myslím, že si za to dotyčná může sama. Čtenáři přece nejsou tak hloupí a slepí.Hezký večer a těším se na další článek.

    PS: Už jsi omrkla ty Boosters od Clarins???

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. U hlavní aktérky jsem to nečetla, jsem v klatbě od počátku mého IG a bloklá. Neomrkla ještě, mám teď péči, co mi sedí a k tomu nové sérum od Collistaru. Do rutiny chci teď zahrnout jako novotu jen to sérum, bojím se příliš experimentovat, v péči je to zrádné, zvlášť u stařinek;).

      Vymazat
    2. Tak to máme podobně. Také se trochu bojím přidat další krok zvlášť, když mám pocit, že jsem svou péči již našla. KONEČNĚ!!!
      O Collistaru potom poreferuj na IG.

      Vymazat
    3. Maximálně jako první dojem někdy koncem týdne, na sérum potřebuji aspoň měsíc, takže cca někdy po půlce května.

      Vymazat
  13. Díky za tipy, podobné chyby se snažím nedělat a podat čtenáři moji osobní zkušenost. :)

    OdpovědětVymazat
  14. Pekny clanok. Mna tiez odradza, ak su PR recenzie doslova na kazdom blogu a vyrobky vtedy urcite nekupim. Takto si to u mna pokazil napr. Dermacol.
    |Kaviareň u mačky|

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Na Dermacol jsem zapomněla! A tak mě to mrzí, česká značka a tak se zhnojila. Nejen hloupou prezentací, ale hlavně upadající kvalitou.

      Vymazat
    2. Musím se přidat, Dermacolu je fakt škoda, skoro všechno, na co jsem v posledních letech koukala, stojí za houby... A přitom reklama na každém rohu.

      Vymazat
  15. K tymto tvojim bodom by som este doplnila za seba, ze ma odradzaju "recenzie", ktorych uvod je maximalne odveci a bez suvislosti s recenzovanym produktom... k comu je mi v recenzii na (priklad) sampon informacia o zazivacich problemoch domaceho mazlicka? To len dviham obocie az do nebies. Ak chce dotycna pisat clanky o svojom domacom zverinci, nemam nic proti, jej blog = jej priestor, ale naco to preboha pchat do kozmetickeho clanku?

    A potom mi prekaza urcita nekonzistentost. Blogerka vychvaluje v deviatich recenziach z desiatich prirodne zlozenie, odsudzuje ropne derivaty, SLS a cojaviem co je momentalne na "ciernej listine" a potom si s kludnym svedomim zoberie spolupracu tykajucu sa produktu, ktory toto vsetko obsahuje? Len preto, ze je to zadarmo? No ja ziram....

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jj. A pak taky všechny ty zbytečné fotky cateringu. Jak souvisí například cupcake v kompozici nafukovacích balónků s krémem, mi uniká :))

      Vymazat
    2. Tak s tímto názorem souhlasím:-)

      Vymazat
  16. Mám moc ráda léty prověřené výrobky, značky - takže si přečtu vlnu nadšení nad XY a pokud o ní slyším ještě po půl roce, zbystřím a prostuduju, pokud i za rok, uvažuju o nákupu :-). Je to zároveň nutnost, nemůžu si dovolit rozhazovat, důsledkem je skutečnost, že se skoro nepletu, výrobky z 90% spotřebuju, ty z HE kategorie zatím 100%.
    Tohle "léty prověřené" obvykle preferuju i u knížek, nebo aspoň u autorů - moc málo času na čtení blbejch knih, i kdyby byly z knihovny, což často jsou. jak je něco bestseller, zdatně to ignoruju, čím barevnější obal a jásavější titulek, tím spolehlivěji to na mě funguje :-D. A jak čtu v ocenění kvality "u toho jsem plakala od začátku do konce", naskočí 6 vykřičníků a prchám. :-)
    No a ještě lepší, než léty prověřené výrobky/značky, jsou léty prověřené zákaznice :-), ideálně ty, co píší recenze z přesvědčení - všechny ostatní mi jsou k ničemu.
    Těším se na další! :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Prověřené zákaznice,ano,ale i mladší a nebo naopak straší zákaznice zajímá,jak se produkt chová na různých typech pleti. Takže já zas oceňuju i to,že PR osloví jak mladé tak i starší ,aby se produkt vryl do podvědomí klientkám všech věkových skupin(pak je i samozřejmý ,že nějaká mladičká slečna si s mnoha produkty nebude vědět rady a recenze může být ve stylu,je to krásný a jako ta barva...a je to super),ale mělo by se to dělat s mírou a ne to cpát všem,jako to dělá už zmíněný Dermacol a další značky,které Martina jmenovala a nebo DMko a jejich Balea... Uf asi bychom tady byly dlouho... :-)

      Vymazat
  17. Před pár lety jsem byla nadšená z blogerek co měli článek o kosmetice každý den a v archivu všechny možné produkty .. jenže po prvotním nadšení si říkám jak někdo spotřebuje 30 krémů na obličej za rok, a dalších 15 nočních + séra a to má ještě svoje stálice ... a že jsem toho člověka s 10ti kuframa dekorativky vlastně nikdy neviděla - umí se vůbec líčit ? takže teď jedu jen obrázky abych viděla co se nového chystá do prodeje a recenze čtu od někoho jiného ...

    OdpovědětVymazat
  18. K popisu kvalitní recenze netřeba nic dodávat, souhlasím do puntíku. Ohledně reklamy-nereklamy, zkrátka žijeme v konzumním světě, mnozí lidé chtějí, co vidí...bylo by od tématu rozepisovat se, kam to vede. Takže stručně - z obchodního hlediska dobrý marketingový tah, z hlediska etického je to špatně, pravidla nejsou stanovena. Také si troufnu říct, že to není jen o věku. Přemýšlela jsem a nenapadá mě, že by některé z mých mláďat chtělo něco, protože to má někdo jiný. Naopak, vzpomínám si na několik situací, kdy je právě tohle od nákupu odradilo. Vědí co chtějí, ale je jim jasné, že to nebudou mít vždy hned. Tak trochu doufám, že nám tu vyrůstá zdravě sebevědomá generace. S vlastním názorem. A mimochodem - třeba já si Pandoru vzít nenechám. Byla pořízena že správných důvodu, navíc byla darována, a je mi fuk, že si jí mezitím pořídili jiní. Každopádně Marti, moc děkuji za super počtení a podnět k zamyšlení.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Blani, to nebyl vůbec hejt na Pandoru - jen uveden příklad. Stejně tak bych mohla uvést cokoli jiného. Byť spousta lidí pořizuje Pandoru právě bez konkrétního významu. A děkuji!

      Vymazat
  19. Ahoj, trochu se divím, že tu nikdo nezmínil marketingovou masáž Clinique. Jo, mám tu značku taky ráda, používám aktuálně několik jejich produktů, ale zdá se mi, že teď je jich všude plno, až příliš... Snad to spolu s EL nebudou úplně přehánět a nebudou se objevovat u každé kóči, která vychoválí kde co...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Baru, co na to říct. ...Já budu Clinique "tlačit", protože ho používám dvacet let, značku miluju. Co se týká EL, to pokládám poslední rok za ultraprůšvih. PR paní mě asi nemá ráda (nikdy jsme se neviděly a jsem jeden z nejvíce utrácejících zákazníků), ačkoli EL určitě nakoupilo drtivé množství děvčat dle mě. A MAC...Já tu napsala z vlastní vůle a z vlastní radosti článek o jednotlivých typech a finiších rtěnek, řekla bych, že vlastně ostatní. A v tentýž den mě PR Macu, kterou jsem v životě neviděla, blokla. Nechápu. Vše se točí kolem jedné skupiny blogerek a jak trefně poznamenala moje kamarádka, je to Antiteta kampaň. Vrásky mi kvůli tomu nepřibyly, jen mě mrzí přístup k zákazníkům.

      Vymazat
    2. Ou, pak jejich přístup opravdu nechápu... ??? Ale co, možná naivně věřím tomu, že to dobré si své zákazníky najde vždy a tyhle značky samy poznají, že PR přes děvčata, které stejně tak juchají nad Make-up Revolution má pro jejich zákazníky nulovou hodnotu...

      Vymazat
    3. Tento komentář byl odstraněn autorem.

      Vymazat
  20. Marti, krásný článek! A upřímně, jestli te v Macu blokli po napsání "obyčejného" článku, kde jsi sepisovala srovnání spolu se svými pocity, tak me ani neláká si tam jít neco koupit. Ach jo! To je teda pecka!(v negativním smyslu)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Luci, ten článek byl oslavný. O mých 25 kouscích a o návodu, jak si vybrat finiš. Nicméně slečny a paní konzultantky v Palladiu jsou skvělé, už se dobře známe :). Chválím je, kudy chodím. Ty nemohou za přístup jiných z firmy. Byť mi to lehce vzalo nákupní vítr z plachet, to jako jo. A to mě sami vyhodnotili nejlepším zákazníkem Palladia 2015. Co ale vím, že nic nekoupím v EL Chodov. Holky by potvrdily, jakým způsobem se na nás šklebila tamní prodavačka. Tam nenecháme ani korunu. Velká škoda.

      Vymazat
  21. Super článek. I já se pod něj podepisuji. Díky za takové články👍

    OdpovědětVymazat